În data de 3 noiembrie a anului curent Comisia Electorală Centrală a inițiat consultări publice privind proiectul de hotărâre „Pentru aprobarea Metodologiei de efectuare a misiunii pe baza procedurilor convenite privind gestiunea financiară a partidelor politice”, proiect disponibil pe pagina web oficială a Comisiei Electorale Centrale, compartimentul „Cadrul normativ”, rubrica
Este un proiect foarte interesant și care merită atenție inclusiv din partea entităților de audit în primul rând datorită faptului că acesta va avea impact asupra misiunilor privind procedurile convenite contractate de partidele politice.
Cu părere de rău, autorii proiectului au stabilit un termenul redus (până la data de 12 noiembrie 2025) pentru care se solicită observațiile, sugestiile și propunerile cu valoare de recomandare asupra acestui proiect. Astfel, observațiile și sugestiile noastre menționate aici au fost ticluite în regim de “urgență”, pentru ce și cerem scuze în caz de unele mici inconsecvențe.
Datorită acestui termen restrâns “de reacție” vom puncta doar citeva situații principiale, pe care le enumerăm mai jos.
- În primul rând nu este clar ce a avut în vedere legiuitorul prin misiuni pe baza procedurilor convenite privind gestiunea financiară a partidelor politice.
Se cere de menționat că, atât Legea privind partidele politice nr. 294/2007 cît și Regulamentul privind finanțarea partidelor aprobat prin Hotărîrea CEC nr.1102/2023 nu conțin definiția noțiunii de gestiune financiară. Ne ajută în acest sens să înțelegem sensul/ mesajul informațional a noțiunii de gestiune financiară varianta în limba rusă a acesteia care sună în felul următor “финансовый менеджмент”. Astfel, putem deduce că aici s-a avut în vedere managementul financiar și se solicită misiuni de proceduri convenite privind managementul financiar al partidelor politice. Sună oarecum bizar, or în acest context practicianul care va îndeplini misiunea trebuie să aibă cunoștințe în managementul financiar al partidelor politice sau să atragă experți în acest domeniu. Noi de exemplu nu cunoaștem instituții pe plan local care să pregătească specialiști în acest domeniu.
- Nu este clar care standard internațional privind serviciile conexe ISRS4400, trebuie aplicat.
Sau ISRS 4400 Misiuni pe baza procedurilor convenite privind informaţiile financiare, care poate fi consultat pe pagina web a Ministerului Finanțelor RM la compartimentul, sau ISRS 4400 (revizuit) Misiuni pe baza procedurilor convenite care poate fi consultat pe pagina aici ?
Datorită acestui fapt putem constata, printre altele, inconsecvențe în terminologia utilizată în proiectul Metodologiei analizate. De exemplu, ISRS4400 (revizuit) și aplicabil din 01.01.2022 nu utilizează noțiunea de “auditor”, ci de „practician”. Totodată, „raportul de constatări efective” (așa cum este menționat în proiectul Metodologiei) conform ISRS4400 (revizuit) este denumit „raport asupra procedurilor convenite”.
Reeșind din noțiunile utilizate în Legea 294/2007 la acest subiect, în înțelegerea noastră, balanța ce standard trebuie aplicat se înclină înspre ISRS4400 (revizuit). Astfel, noi în continuare vom folosi prevederile acestui ISRS 4400 (revizuit) Misiuni pe baza procedurilor convenite. Se cere de menționat că Regulamentul CEC nr. 1102/2023 Privind finanţarea activităţii partidelor politice face trimitere anume la acest ISRS 4400 (revizuit) - a se consulta p. 99 din Regulament.
Structura și conținutul proiectului Metodologiei propuse spre examinare.
O analiză expresă a textului Metodologiei ne poate demonstra caracterul teoretic avansat al Metodologiei. Astfel, o foarte mare atenție se atrage descrierii noțiunilor, deși era suficient să se indice că noțiunile utilizate aici sunt cele definite în Legea 294/2007, Regulamentul 1102/2023 și ISRS 4400 (revizuit). Totodată, ar fi fost benefică descrierea noțiunii de misiune pe baza procedurilor convenite privind gestiunea financiară a partidelor politice, noțiune care nu se regăsește în proiectul Metodologiei.
La fel considerăm în exces descrierile aferente regulilor generale, bunelor practici, principiilor etice, structurii raportului, planificării, documentării culegerii de probe etc. Considerăm suficientă trimiterea la actele normative și/sau ISRS 4400 (revizuit) la aceste aspecte.
Totodată, considerăm neclară descrierea obiectivului misiunii (numită în proiectul Metodologiei - ?de verificare?).
În înțelegerea noastră (așa cum rezultă din prevederile ISRS4400 revizuit), autorul proiectului Metodologiei ar fi trebuit să identifice și să descrie clar scopul misiunii de proceduri convenite privind gestiunea financiară a partidelor politice. Noi nu observăm în metodologie un scop bine determinat. Practicianul nu ar trebui să accepte o astfel de misiune dacă nu înțelege scopul acesteia, iar partea care contractează (partidul politic) trebuie să confirme că procedurile care se preconizează că vor fi efectuate de practician sunt adecvate scopului misiunii.
- Proceduri și raportare
Apreciem efortul autorului proiectului Metodologiei de a identifica proceduri relevante în raport cu gestiunea financiară a partidului politic. Însă descrierea acestora trebuie radical îmbunătățită, desigur după stabilirea scopului acestor proceduri, așa cum am menționat mai sus.
Totodată, trebuie să se țină cont de prevederile ISRS4400 (revizuit) inclusiv: procedurile trebuie descrise în mod obiectiv, folosind termeni clari , care să nu ducă în eroare și care nu pot fi interpretați în mai multe feluri.
Exemple de descriere a acțiunilor care pot fi acceptabile conform ISRS 4400(revizuit) pot include: Confirmarea, Compararea, Convenirea, Depistarea, Inspectarea, Intervievarea, Recalcularea, Observarea.
Următoarele exemple de termeni utilizați în proiectul Metodologiei, dar care oferă o descriere vagă a procedurilor [conform ISRS4400 (revizuit)], sunt: “analiza”, “examinarea”, “a acorda atenție”, “verificarea”.
De exemplu, procedura nr. 13 din proiectul Metodologiei prevede verificarea modului de utilizare a alocațiilor pentru care auditorul efectuează următoarele acțiuni: verifică aspectele contabile privind alocațiile bugetare primite de partid în anul auditat. Cum trebuie înțeleasă și petrecută această verificare a aspectelor contabile, din proiectul Metodologiei nu rezultă. Or, conform procedurii 16 “Verificarea registrelor contabile și documentelor confirmative privind cheltuielile suportate” practicianului i se solicită examinarea compartimentului altor cheltuieli ale partidului politic. După cum am menționat mai sus utilizarea termenului de “examinare” oferă o descriere vagă a procedurii stipulate în proiectul Metodologiei.
La fel de vag este descrisă și procedura 17 „Verificarea corectitudinii și plenitudinii calculării salariilor și plăților aferente”, conform căreia practicianul trebuie să analizeze și să verifice tipurile de plăți privind remunerarea muncii angajaților.
Constatăm și unele proceduri excesive sau nejustificate, din punctul nostru de vedere, impuse practicianului, cum ar fi: examinarea cadrului normativ aplicabil (practicianul nici nu trebuie să accepte misiunea dacă nu cunoaște cadrul normativ aplicabil), verificarea corectitudinii întocmirii rapoartelor cenzorilor (cuvântul cenzor nici nu se regăsește în legislația privind formațiunile politice, putem întâlni în statutele formațiunilor: comisii de control, comisii de audit, comisii de revizie, comisia centrală de cenzori etc, însă în nici un caz cerințe la întocmirea rapoartelor cenzorilor), verificare contractelor de cesiune (este o procedură atrasă din domeniul comercial și nu vedem la caz prioritatea acestui contract față de celelalte contracte semnate de partid: comodat, locațiune, vînzare-cumpărare, donație etc).
- Scrisoare de misiune
Ținînd cont de termenul utilizat în ISRS 4400 (revizuit) – parte contractantă - și practica la acest capitol părțile sunt predispuse să semneze mai degrabă un contract (altă formă corespunzătoare de acord scris) de prestări servicii privind procedurile convenite, în care sa descrie clar și cuprinzător scopul, responsabilitățile, procedurile și constatările de raportat.
Astfel, modelul scrisorii de misiune anexat la proiectul Metodologiei nu este una care să acopere cerința și nu corespunde practicilor la acest capitol.
În înțelegerea noastră, nu trebuie impusă forma de consemnare a termenilor misiunii, este suficient ca în Metodologie să se prevadă forma scrisă a acesteia și conținutul minim de respectat (cu trimitere la prevederile ISRS 4400 (revizuit)).
- Raport privind procedurile convenite
În proiectul Metodologiei sunt prevăzute 21+1 proceduri minime de efectuat. La toate aceste proceduri, proiectul Metodologiei prevede doar 2 cazuri particulare cum/ce trebuie de raportat (a se vedea procedura 13 și p. 41 din proiectul Metodologiei). Totodată, autorii proiectului prevăd și o regulă generală de raportare a constatărilor (a se consulta p. 47 din proiect, conform căruia rezultatele procedurilor trebuie să includă orice discrepanțe sau nereguli identificate și conformitățile cu reglementările cu referințe la dovezi colectate în timpul procesului de ? verificare?).
Considerăm această abordare ca fiind una superficială, or pentru fiecare procedura practicianul ar trebui să cunoască ce să constate si cum să raporteze, fără a i se imputa o regulă generală de raportare.
Totodată, modelul de raport asupra procedurilor convenite anexat la ISRS4400 (revizuit) a fost aprobat de Consiliul pentru Standarde Internaționale de Audit și Asigurare. Astfel, acesta (modelul raportului) răspunde tuturor rigoriilor acestui standard și nu trebuie reinventat, așa cum se propune în Anexa 2 la proiectul Metodologiei.
Concluzionînd, proiectul Metodologiei de efectuare a misiunii pe baza procedurilor convenite privind gestiunea financiară a partidelor politice necesită îmbunătățiri majore, întrucît:
- conține în exces aspecte teoretice care nu ajută cu nimic procesului;
- utilizează termeni care nu se regăsesc în ISRS4400 (revizuit);
- conține o descrire vagă a multor proceduri de efectuat și chiar proceduri în exces;
- nu conține cerințe concrete de raportare pentru fiecare procedură.
Ce propunem noi.
De fapt, Legea 294/ 2007 conține un articol care poate servi dezlegării situației la acest subiect.
Conform articolului 312 din Legea privind partidele politice nr. 294/ 2007 “Constituie încălcări ale prevederilor privind gestiunea financiară a partidelor politice:
a) încălcarea modului de evidenţă şi utilizare a patrimoniului partidului politic;
b) neprezentarea sau prezentarea tardivă de către partidul politic la Comisia Electorală Centrală a rapoartelor privind gestiunea financiară;
c) denaturarea şi/sau ascunderea premeditată, prezentarea în volum incomplet sau prezentarea neveridică a informaţiei, neprezentarea sau prezentarea incompletă a datelor de identificare ale donatorilor sau ale cotizanţilor;
d) utilizarea contrar destinaţiei a alocaţiilor de la bugetul de stat pentru partidul politic”.
Astfel, dacă autorii proiectului Metodologiei ar identifica proceduri adecvate scopului la aceste 4 situații și ar formula cerințe precise pentru raportarea constatărilor, considerăm că Metodologia analizată aici ar corespunde în primul rînd nevoilor părții care contractează și așteptărilor utilizatorilor raportului asupra procedurilor convenite, și nu ar complica în exces exercițiul dat, or, misiunea de proceduri convenite trebuie să fie inclusiv și una eficientă, cu costuri mai reduse decît auditele situațiilor financiare.
Este bine de analizat aici practica Administrației PARCULUI PENTRU TEHNOLOGIA INFORMAȚIEI ”MOLDOVA IT PARK”, care stabilește proceduri minime convenite în vederea efectuării verificării activității rezidenților Parcului pentru tehnologia informației „Moldova IT Park”, precum și cerințele de raportare.
Utilizînd practica Administrației menționate mai sus pentru fiecare situație prevăzută de articolul 312 din Legea privind partidele politice nr. 294/ 2007 Metodologia analizată aici poate să prevadă:
- Referințele legale;
- Procedurile convenite;
- Cerințele de raportare.
Considerăm că o astfel de structurare a Metodologiei ar optimiza petrecerea procedurilor convenite și ar contribui la uniformizarea perfectării rezultatelor acestor proceduri.
