37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Oamenii de afaceri solicită claritate în deductibilitatea cheltuielilor asociate COVID-19 și muncii la distanță

Oamenii de afaceri solicită claritate în deductibilitatea cheltuielilor asociate COVID-19 și muncii la distanță

19.10.202183 views Bizlaw.md
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Comunitatea de afaceri propune autorităților să reglementeze expres deductibilitatea cheltuielilor asociate perioadei pandemice și post-pandemice. AmCham Moldova a adresat o scrisoare Ministerului Finanțelor prin care solicită clarificări în ceea ce ține de modul în care se va verifica deductibilitatea cheltuielilor asociate COVID-19 și muncii la distanță, dar și necalificarea acestora în calitate de facilități acordate de patron. În special, reprezentanții mediului de business se referă la:

• cheltuielile ce țin de transportul angajaților, inclusiv regim taxi;

• cheltuielile ce țin de locațiunea spațiilor de lucru, uzura utilajelor de lucru (inclusiv a celor ce se aflau în unitățile închise obligatoriu prin deciziile comisiilor de specialitate);

• cheltuielile ce țin de compensarea muncii de la distanță și alte cheltuieli asociate, inclusiv compensarea cheltuielilor de lumină sau internet a angajatului, cheltuielile ce țin de uzura utilajului utilizat de angajat etc.

Potrivit Amcham, dispozițiile comisiilor specializate, responsabile de prevenirea și combaterea efectelor pandemiei la nivel național, au prevăzut o serie de norme restrictive în ceea ce ține de activitatea unor entități, în special, comerciale și de alimentație, ce a dus la imposibilitatea de desfășurare a activității pe motive ce nu au depins de agentul economic. Respectiv, arenda spațiilor (de exemplu, a oficiilor desconcentrate în teritoriu sau localizate pe teritoriul unui centru comercial) sunt cheltuieli necesare și ordinare care ar trebui permise la deducere.

Oamenii de afaceri mai spun că în toată comunicarea oficială a Serviciului Fiscal de Stat, chiar dacă există acoperit parțial o parte din acest subiect în Baza Generalizată a Practicii Fiscale, se operează cu termenul de ”cheltuieli excepționale”, care, conform sensului uzual sunt în antiteză cu cheltuielile ordinare (obișnuite), chiar dacă, în virtutea obligațiilor impuse, sunt, cu siguranță, ”necesare”. Acest fapt nu clarifică subiectul abordat, ba chiar dimpotrivă, aduce o derută și mai pronunțată în modul de înțelegere a modului în care aceste cheltuieli ar urma a fi tratate din perspectiva deductibilității pentru agenții economici ce le suportă.

Pe de altă parte, tratarea, în calitate de facilități acordate de patron a acestor cheltuieli nu este ceva ce aduce avantaj economic ascuns angajatului (esența logicii de aplicare a impunerii asupra facilităților fiscale/beneficiilor în natură).

Astfel, se propune operarea modificărilor în Codul fiscal pe dimensiunea de deductibilitate și de neconsiderare a plăților date în calitate de facilități acordate de patron, prin specificarea că se permite deducerea cheltuielilor suportate de angajator pentru asigurarea respectării prevederilor ce țin de situațiile excepționale, inclusiv cele în sănătate, ce țin de asigurarea conformării la restricțiile impuse de forurile specializate în constatarea stărilor de urgență sau urgență în sănătate, precum și cheltuielile ce țin de asigurarea lucrului de la distanță în modul în care s-a propus în scrisoarea ce conținea propunerile comunității AmCham ce țin de politica fiscală și vamală 2022.

În perioada de până la operarea modificărilor corespunzătoare la Codul fiscal (eventual, în locul acestora, dacă anume asta va fi decizia luată asupra subiectelor invocate), Amcham consideră că ar fi binevenită completarea Bazei Generalizate a Practicii Fiscale cu răspunsuri pertinente la subiectele abordate, în cazul în care se consideră că legislația curentă acoperă subiectele date cu bază legală suficientă pentru asumarea unei poziții oficiale, care ar fi, ulterior, una unică pentru organele de control și contribuabili.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...