37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Măsuri suplimentare de susținere a cetățenilor și a activității de întreprinzător în perioada stării de urgență

Măsuri suplimentare de susținere a cetățenilor și a activității de întreprinzător în perioada stării de urgență

02.04.20202.608 views
(3 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

La 1 aprilie, în cadrul ședinței Guvernului Republicii Moldova a fost aprobat proiectul de lege elaborat de către Ministrul Finanțelor privind instituirea unor măsuri suplimentare de susținere a cetățenilor și a activității de întreprinzător în perioada stării de urgență și modificarea unor acte legislative.

O serie de măsuri fiscale și finaciar-bancare pentru susținerea mediului de afaceri, afectat de criza pandemică de COVID-19, precum și mecanismul de subvenționare a întreprinderilor au fost aprobate în cadrul ședinței de astăzi a Guvernului.

Cabinetul Chicu a decis subvenționarea integrală din bugetul public a impozitelor salariale în cazul angajaților, activitatea cărora a fost sistată, urmare a deciziilor în cadrul stării de urgență. Pentru angajații agenților economici afectați indirect vor fi recuperate 60% din impozitele salariale.

Pe durata stării de urgență vor beneficia de ajutor de șomaj în mărime de 2775 de lei toți cei care se vor adresa la Agenția Națională Pentru Ocuparea Forței de Muncă. A fost decisă reducerea cotei TVA pentru întreprinderile care activează în industria HoReCa de la 20% la 15%. Au fost operate modificări în administrarea taxelor prin comprimarea a 6 taxe separate în 3. Acest pas va simplifica administrarea proceselor pentru agenții economici și a Serviciului Fiscal de Stat.

Pentru a beneficia de dreptul de ajutor de şomaj, persoanele sunt rugate să depună cereri de solicitare la subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă, prin poștă sau în format electronic, expediate la distanță, la adresa de e-mail a subdiviziunii teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă (STOFM), în a cărei rază îşi au domiciliul sau reşedinţa. Adresele electronice şi lista telefoanelor de contact ale STOFM accesați aici.

Proiectul prevede instituirea unor măsuri de susținere a activității de întreprinzător, a cetățenilor în perioada stării de urgență, precum și modificarea unor acte legislative. Pentru implementarea respectivelor măsuri va fi necesar alocarea suplimentară a 816 mil.lei, fapt ce urmează a fi prevăzut în cadrul exercițiului de rectificare bugetară, ce va fi realizat în termeni proximi.

Principalele măsuri incluse în proiectul de lege sunt:

  • Majorarea ajutorului de șomaj, suma minimă fiind propusă de 2775 lei;
  • Acordarea ajutorului de șomaj în sumă de 2775 lei pentru persoanele ce se înregistrează în calitate de șomeri, dar care nu corespund criteriilor de acordare a ajutorului de șomaj (extinderea categoriilor de persoane beneficiare);
  • Susținerea familiilor defavorizate prin:

           (1) majorarea venitului lunar minim garantat de la 1107 lei pînă la 1300 lei, pe perioada stării de urgență
           (2) majorarea cuantumului venitului lunar minim garantat pentru fiecare copil de la 50% (553 lei) la 75% (975 lei).

  • Subvenționarea cheltuielilor legate de achitarea salariului/îndemnizației în cazul șomajului tehnic sau staționării, 100%/60% impozite și contribuții aferente salariilor/îndemnizațiilor achitate, în dependență de motivul sistării activității;
  • Scutirea de plata pentru patentă a titularilor de patentă care și-au sistat activitatea în perioada stării de urgență;
  • Restituirea contribuțiilor sociale în sumă fixă pentru titularii de patentă, persoanelor care practică activitate independentă, întreprinzători individuali care și-au sistat activitatea în perioada stării de urgență;
  • Reducerea cotei TVA de la 20% la 15% pentru sectorul HORECA;
  • Amânarea până la 25 iulie a termenului de achitare taxelor locale pentru agenții economici care și-au sistat activitatea conform Deciziilor Comisiei Situații Excepționale;
  • Consolidarea veniturilor Fondului de susținere socială a populației, etc.

Acțiunile aprobate de Executiv fac parte din setul de măsuri pentru diminuarea impactului negativ al pandemiei asupra economiei naționale, elaborat de Ministerul Economiei și Infrastructurii de comun acord cu Ministerul de Finanțe și alte instituții vizate  pe termen scurt, mediu și lung. Documentul include în mare parte propunerile venite de la antreprenori și asociațiile de business.

Actualmente, acțiunile prevăzute pe termen mediu și lung sunt supuse consultărilor cu instituțiile publice și partenerii de dezvoltare pentru a estima impactul bugetar și stabilirea proiecțiunilor de atragere a asistenței externe în acest scop.

La 1 aprilie, în cadrul ședinței Guvernului Republicii Moldova a fost aprobat proiectul de lege elaborat de către Ministrul Finanțelor privind instituirea unor măsuri suplimentare de susținere a cetățenilor și a activității de întreprinzător în perioada stării de urgență și modificarea unor acte legislative.

O serie de măsuri fiscale și finaciar-bancare pentru susținerea mediului de afaceri, afectat de criza pandemică de COVID-19, precum și mecanismul de subvenționare a întreprinderilor au fost aprobate în cadrul ședinței de astăzi a Guvernului.

Cabinetul Chicu a decis subvenționarea integrală din bugetul public a impozitelor salariale în cazul angajaților, activitatea cărora a fost sistată, urmare a deciziilor în cadrul stării de urgență. Pentru angajații agenților economici afectați indirect vor fi recuperate 60% din impozitele salariale.

Pe durata stării de urgență vor beneficia de ajutor de șomaj în mărime de 2775 de lei toți cei care se vor adresa la Agenția Națională Pentru Ocuparea Forței de Muncă. A fost decisă reducerea cotei TVA pentru întreprinderile care activează în industria HoReCa de la 20% la 15%. Au fost operate modificări în administrarea taxelor prin comprimarea a 6 taxe separate în 3. Acest pas va simplifica administrarea proceselor pentru agenții economici și a Serviciului Fiscal de Stat.

Pentru a beneficia de dreptul de ajutor de şomaj, persoanele sunt rugate să depună cereri de solicitare la subdiviziunile teritoriale pentru ocuparea forței de muncă, prin poștă sau în format electronic, expediate la distanță, la adresa de e-mail a subdiviziunii teritoriale pentru ocuparea forţei de muncă (STOFM), în a cărei rază îşi au domiciliul sau reşedinţa. Adresele electronice şi lista telefoanelor de contact ale STOFM accesați aici.

Proiectul prevede instituirea unor măsuri de susținere a activității de întreprinzător, a cetățenilor în perioada stării de urgență, precum și modificarea unor acte legislative. Pentru implementarea respectivelor măsuri va fi necesar alocarea suplimentară a 816 mil.lei, fapt ce urmează a fi prevăzut în cadrul exercițiului de rectificare bugetară, ce va fi realizat în termeni proximi.

Principalele măsuri incluse în proiectul de lege sunt:

  • Majorarea ajutorului de șomaj, suma minimă fiind propusă de 2775 lei;
  • Acordarea ajutorului de șomaj în sumă de 2775 lei pentru persoanele ce se înregistrează în calitate de șomeri, dar care nu corespund criteriilor de acordare a ajutorului de șomaj (extinderea categoriilor de persoane beneficiare);
  • Susținerea familiilor defavorizate prin:

           (1) majorarea venitului lunar minim garantat de la 1107 lei pînă la 1300 lei, pe perioada stării de urgență
           (2) majorarea cuantumului venitului lunar minim garantat pentru fiecare copil de la 50% (553 lei) la 75% (975 lei).

  • Subvenționarea cheltuielilor legate de achitarea salariului/îndemnizației în cazul șomajului tehnic sau staționării, 100%/60% impozite și contribuții aferente salariilor/îndemnizațiilor achitate, în dependență de motivul sistării activității;
  • Scutirea de plata pentru patentă a titularilor de patentă care și-au sistat activitatea în perioada stării de urgență;
  • Restituirea contribuțiilor sociale în sumă fixă pentru titularii de patentă, persoanelor care practică activitate independentă, întreprinzători individuali care și-au sistat activitatea în perioada stării de urgență;
  • Reducerea cotei TVA de la 20% la 15% pentru sectorul HORECA;
  • Amânarea până la 25 iulie a termenului de achitare taxelor locale pentru agenții economici care și-au sistat activitatea conform Deciziilor Comisiei Situații Excepționale;
  • Consolidarea veniturilor Fondului de susținere socială a populației, etc.

Acțiunile aprobate de Executiv fac parte din setul de măsuri pentru diminuarea impactului negativ al pandemiei asupra economiei naționale, elaborat de Ministerul Economiei și Infrastructurii de comun acord cu Ministerul de Finanțe și alte instituții vizate  pe termen scurt, mediu și lung. Documentul include în mare parte propunerile venite de la antreprenori și asociațiile de business.

Actualmente, acțiunile prevăzute pe termen mediu și lung sunt supuse consultărilor cu instituțiile publice și partenerii de dezvoltare pentru a estima impactul bugetar și stabilirea proiecțiunilor de atragere a asistenței externe în acest scop.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...