Imediat după stabilizarea situației politice din țară, Secretariatul Consiliului Economic va prezenta autorităților un document cu propuneri suplimentare de digitalizare a proceselor economice. În ultimele două luni au fost colectate cca 50 de subiecte noi pentru Foaia de parcurs pentru digitalizarea economiei și promovare a comerțului electronic.
Printre noile subiecte se numără reforme care, deși trebuiau aprobate demult, erau trecute cu vederea. Acum, reieșind din consecințele situației pandemice comunitatea de afaceri și instituțiile donatoare insistă pe promovarea urgentă a unui șir întreg de reforme digitale.
Un pachet curajos de propuneri ține de crearea condițiilor de activitate nestingherită pe piață a operatorilor de plată non bancari. Asta ar permite agenților economici să acceseze servicii mai ieftine, mai flexibile și mai moderne atunci când fac plăți fără numerar, care la moment sunt dezavantajate, spre deosebire de statele ce avansează tehnologic și contrar așteptărilor consumatorului și comercianților.
O propunere multașteptată de comunitatea de afaceri ține accesul on-line la Registrul unităților de drept din Moldova. Astăzi agenții economici care vor să stabilească relații de afaceri cu investitorii străini trebuie să parcurgă un șir de procese birocratice, costisitoare și epuizante ca să obțină de la instituțiile statului extrase din Registrul de stat, care mai trebuie traduse, autentificate și apostilate. În străinătate obținerea acestor informații se face prin intermediul unui portal securizat, care conține date deschise și veridice despre compania cu care se inițiază un parteneriat investițional sau alte relații contractuale. Același lucru se vrea și în Moldova, pentru a economisi timpul și resursele.
Încă o propunere care se regăsește în Foaia de parcurs ține de sincronizarea legislației din domeniul comerțului electronic. La momentul actual, Legea comerțului electronic și Legea privind protecția drepturilor consumatorului tratează diferit anumite subiecte decât Codul Civil sau alte acte normative mai actuale, lucru care derutează operatorii din domeniu.
Un alt bloc de propuneri ține de încurajarea comerțului on-line. Astăzi și comercianții-ambulanți, și cei din comerțul cu amănuntul, și din on-line sunt puși în același condiții fiscale, cu toate că regulile de joc sunt diferite pe toate aceste segmente. Experții propun să se creeze condiții ajustate la specificul afacerilor pentru susținerea dezvoltării comerțului electronic, care nu are nevoie de anumite elemente, cum ar fi mașinile de evidență a numerarului sau controale fiscale epuizante. Cei de pe on-line ar putea fi scutiți de prezentarea dovezilor tranzacțiilor financiare, deoarece FISC-ul deja le poate urmări electronic.
Vezi AICI toate propunerile noi pentru Foaia de parcurs
Propunerile – în total 47 la număr, au fost prezentate membrilor Consiliului Economic. Completarea Foi de parcurs, care deja conține 37 de subiecte, vine în urma realizării cu succes a mai multor subiecte actuale din document.
Ion Lupan, șeful Secretariatului Consiliului Economic pe lângă Prim-ministrul RM a menționat în cadrul întrunirii că, într-un timp record, cu susținerea comunității de afaceri, a organizațiilor donatoare și a instituțiilor de stat au fost elaborate modificări legislative care, odată aprobate de noul Parlament, vor permite oamenilor de afaceri să-și înregistreze la distanță afacerea, să facă modificări în actele de constituire, să obțină diverse servicii publice și acte oficiale în format electronic, la distanță și să beneficieze pe larg de semnătura electronică în relația cu autoritățile, agenții economici și cetățenii.
Între timp, cu suportul ODIMM au fost organizate un șir de instruiri pentru agenții economici referitoare la procesele de digitizare. Unele bănci și-au conectat sistemele lor de internet banking pentru persoane juridice la serviciul MPay. Astfel, agenții economici pot acum să facă orice plăți către stat fără a merge fizic la bancă. Până acum companiile nu puteau efectua plăți către stat prin MPay, serviciul fiind accesibil doar persoanelor fizice.
Vezi AICI progresele de implementare a Foii de parcurs
Ministrul interimar al Economiei și Infrastructurii Mihail Lupașcu, a menționat în cadrul dialogului public, că instituția pe care o reprezintă va susține promovarea noilor subiectelor pentru a fi incluse în Foaia de parcurs pentru digitalizarea economiei și promovarea comerțului electronic. Viteza cu care se implementează prevederile actuale din document demonstrează importanța acestora pentru toate părțile interesate, a menționat ministrul interimar.
Directoarea executivă a Asociației Naţionale a Companiilor din Domeniul TIC, Marina Bzovîi, care a moderat reuniunea, și reprezentanții instituțiilor donatoare prezenți la eveniment, au menționat despre deschiderea totală în procesul de susținere și promovare a Foii de parcurs, astfel încât aceste procese să aibă impact economic pozitiv, cât mai curând posibil.