Litigiile în materie de consum ar putea fi soluționate în afara instanței de judecată, iar procedura de soluționare extrajudiciară a litigiilor privind protecția consumatorilor va fi gratuită. Deputații au aprobat în lectura a doua, în cadrul ședinței plenare de astăzi, un proiect de lege care prevede instituirea în cadrul juridic național a unui mecanism de soluționare a acestui tip de litigii, care să nu implice medierea și arbitrajul.
Proiectul de modificare a Legii privind protecția consumatorilor a fost elaborat de Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării. Autorii documentului propun instituirea soluționării alternative a litigiilor (SAL), întrucât acest instrument este unul mai flexibil, mai rapid și oferă beneficii atât consumatorilor, cât și comercianților. SAL va putea fi utilizat pentru orice sector de piață, cu excepția serviciilor de sănătate și de educație. Respectiv, în cadrul Inspectoratului de Stat pentru Supravegherea Produselor Nealimentare și Protecția Consumatorilor va fi înființată o structură responsabilă de derularea procedurilor SAL. De menționat că entitățile SAL vor trebui să îndeplinească anumite criterii de calitate, să asigure imparțialitatea, transparența și echitatea, iar termenul de soluționare a litigiilor va fi de 90 de zile.
Totodată, modificările legislative propuse se mai referă la asigurarea drepturilor consumatorilor care au acces la conținut digital, servicii digitale sau achiziționează astfel de produse. Mai exact, vânzătorul va avea obligația să ofere actualizarea conținutului digital sau a serviciului digital integrat în bunul vândut.
Inițiativa legislativă de modificare a Legii privind protecția consumatorilor transpune în legislația națională mai multe directive și regulamente ale Uniunii Europene.