În Parlament este înregistrat un proiect de lege ce prevede modificarea termenului de exploatare al unor autovehicule permise pentru introducerea în Republica Moldova.
Astfel, autorul inițiativei propune ca, în cazul interzicerii plasării sub regimurile vamale de import, de antrepozit vamal, sub destinaţia vamală zonă liberă a autovehiculelor concepute pentru transportul a maximum 20 de persoane clasificate la poziţia tarifară 8702, precum şi a motoarelor şi a caroseriilor lor, să fie stabilit alt termen de exploatare – 10 ani.
În prezent, art. 20 alin. 4 (liniuța a cincea) din Codul vamal prevede interzicerea plasării sub regimurile vamale de import, de antrepozit vamal, sub destinaţia vamală zonă liberă a autovehiculelor menționate cu termenul de exploatare de peste 7 ani.
Constatăm că actuala redacţie a art. 20 alin. (4) din Codul Vamal stabilește condiţii inechitabile pentru potenţialii subiecţi de drept privind importul mijloacelor de transport clasificate la poziţia tarifară 8702, se spune în nota proiectului.
Totodată, autorul inițiativei consideră că prevederile actuale ale normelor indicate stabilesc duble standarde de import a mijloacelor de transport clasificate la poziţia tarifară 8702. La prima liniuţă a articolului menţionat se subînţelege permisiunea importului mijloacelor clasificate la poziţia tarifară 8702, destinate transportării a mai mult de 20 de persoane, cu termenul de exploatare de până la 10 ani, iar la liniuţa a cincea se stabilește importul mijloacelor de transport auto clasificate la aceeași poziţie tarifară cu termenul de exploatare de până la 7 ani.
Potrivit notei informative a documentului, scopul proiectului este înlăturarea carențelor depistate și uniformizarea legislaţiei, deoarece putem constata că un microbuz care conform pașaportului tehnic deţine 21 de locuri, poate fi importat în ţară cu termenul de exploatare de până la 10 ani, iar unul de 19 locuri nu poate fi importat, deoarece legea indică că termenul de exploatare trebuie să fie de până la 7 ani. În final, dreptul de import al unui microbuz cu termenul de exploatare de până la 10 ani este determinat doar de 2 locuri. Totodată, este inexplicabilă această limită de locuri impusă în legislaţie, care determină în final termenul de exploatare a autovehiculului la import, or, potrivit legislaţiei în vigoare,autovehiculele clasificate la poziţia tarifară 8702 sunt predestinate pentru transportul de minimum 10 persoane fără a fi determinate careva limite maxime de locuri.