Guvernul a aprobat în cadrul ședinței din 23 decembrie 2025 o serie de amendamente la proiectul de lege privind modificarea Codului fiscal și altor acte normative și ține de politica fiscală.
Unul dintre amendamentele acceptate vizează completarea art. 8 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, prin care se extinde obligația agentului economic de a înregistra prin intermediul echipamentului de casă și control nu doar tranzacțiile în numerar, ci și cele efectuate prin alte instrumente de plată. În acest sens, se propune substituirea sintagmei „în numerar prin intermediul” cu „în numerar și/sau prin alt instrument de plată prin intermediul”.
Totodată, Guvernul a acceptat, sub aspect conceptual, abrogarea art. 901 alin. (37) din Codul fiscal. În vederea asigurării predictibilității regimului fiscal aplicabil veniturilor persoanelor fizice rezidente obținute sub formă de dobânzi achitate de bănci, asociații de economii și împrumut, furnizori de servicii de finanțare participativă, precum și de emitenți de titluri de creanță și obligațiuni, s-a stabilit că modificarea va intra în vigoare la 1 iulie 2026.
Adițional, Guvernul a acceptat amendamentul ce prevede amânarea cu 6 luni a intrării în vigoare a normelor privind abrogarea regimului special de impozitare a plăților salariale aplicabil angajaților din domeniul transportului rutier de persoane în regim de taxi.
În același timp, Guvernul nu a acceptat examinarea, în cadrul prezentei inițiative legislative, a amendamentului ce prevede completarea art. 15 din Codul fiscal cu lit. b¹), care ar institui o cotă a impozitului pe venit de 25% pentru instituțiile financiare bancare și nebancare în perioada 2025–2027. Această poziție este motivată de faptul că Guvernul urmează să își exprime punctul de vedere separat.
În mod similar, nu a fost acceptată examinarea amendamentului ce propune impozitarea cu 25% a veniturilor persoanelor juridice furnizoare și distribuitoare de energie electrică și gaze naturale, pentru perioadele fiscale 2025–2027, subiectul urmând a fi abordat în contextul avizului la inițiativa legislativă.
Amendamentul ce vizează modificarea art. 20 lit. c) din Codul fiscal nu a fost acceptat, întrucât contextul de neimpozitare a indemnizațiilor și altor plăți în caz de boală achitate din contul angajatorului este deja reglementat expres la art. 20 lit. h) din Codul fiscal.
De asemenea, Guvernul nu a susținut amendamentul de modificare a art. 24 din Codul fiscal, care propunea deducerea, în scopuri fiscale, a cheltuielilor suportate de angajator pentru compensarea costurilor aferente muncii la distanță sau la domiciliu. Executivul a argumentat că lipsa unei delimitări clare a spectrului cheltuielilor eligibile ar putea permite includerea unor costuri extinse (alimentație, energie electrică, agent termic etc.), generând riscuri de optimizare fiscală agresivă și diminuarea nejustificată a veniturilor bugetare.
Amendamentul prin care se propunea extinderea termenului de aplicare a prevederilor art. 87 alin (11) de la „2023–2025 inclusiv” la „2023–2028 inclusiv”, nu a fost acceptat. Guvernul a subliniat că viziunea pe termen scurt și mediu este orientată spre identificarea unui instrument permanent de susținere a investițiilor, care să fie simplu, transparent și uniform, fără a compromite sustenabilitatea bugetară.
În acest context, s-a menționat că, potrivit datelor Serviciului Fiscal de Stat, impozitul pe venit amânat a constituit 1,4 miliarde lei pentru anul 2023 și 1,7 miliarde lei pentru anul 2024.
La fel, în partea ce vizează propunerea de a menține agenții economici din Sectorul „G” din Clasificatorul Activităților Economice din Economia Moldovei în categoria beneficiarilor de mecanismul de amânare a achitării impozitului pe venit, este de remarcat că, scopul mecanismului de amânare a achitării impozitului pe venit este de a permite agenților economici să reinvestească profitul nedistribuit în vederea dezvoltării afacerii, prin procurarea echipamentelor, dezvoltarea tehnologiilor sau extinderea spectrului de producere, iar comerţul cu amănuntul reprezintă revânzarea (vânzarea fără transformare) de mărfuri noi şi folosite, către publicul general, pentru consum şi utilizare personală sau în gospodărie, prin: magazine, supermagazine, standuri, case de comenzi prin poştă, vânzători ambulanţi, cooperative de consum, case de licitaţie etc. Majoritatea comercianţilor cu amănuntul preiau titlul de proprietate asupra mărfurilor pe care le vând, dar unii acţionează ca agenţi pentru un mandatar şi vând în consignaţie sau pe bază de comision.
