37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 2021

Evoluţia preţurilor de consum în Republica Moldova în luna martie 2021

13.04.202183 views Biroul Național de Statistică
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Biroul Naţional de Statistică informează că, în luna martie 20211 inflaţia anuală (pentru ultimele 12 luni) a constituit 1,49%, inclusiv la produse alimentare 3,02%, mărfuri nealimentare 2,34% și servicii prestate populaţiei (-1,89%).

Preţurile medii de consum în luna martie 2021 faţă de luna februarie 2021 au crescut cu 0,96% (informativ: în luna martie 2020 faţă de februarie 2020 acestea au crescut cu 0,09%). Creșterea preţurilor medii de consum a fost determinată de creșterea preţurilor la produsele alimentare cu 1,56 la sută, la mărfurile nealimentare cu 0,98 la sută și la serviciile prestate populației cu 0,09 la sută.

În luna martie 2021 faţă de luna februarie 2021 au crescut preţurile la următoarele produse alimentare: ulei de floarea soarelui – cu 7,2%, legume proaspete – cu 6,4% (în special: varză – cu 16,6%, rădăcinoase – cu 6,9%, bostănoase – cu 6,4%,  tomate – cu 5,9%, castraveți – cu 5,7%, ciuperci proaspete – cu 5,5%, usturoi – cu 4,8%, ceapă uscată – cu 2,2%), cartofi – cu 5,4%, fructe proaspete – cu 3,2% (în special: struguri – cu 6,9%, citrice – cu 6,0%, fructe de livadă sămânțoase – cu 3,8%, fructe exotice – cu 2,1%), făină de grâu – cu 1,9%, crupe – cu 1,8%, pește proaspăt sau refrigerat – cu 1,3%, carne, preparate și conserve din carne – cu 1,2% (în special: carne de porc – cu 2,7%, carne de oi – cu 1,3%, carne de pasăre – cu 1,0%, carne de vită – cu 0,9%), semifabricate și produse finite din carne – cu 0,8%, conserve din carne – cu 0,4%.

Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate reduceri depreţ la: ouă de găină – cu 5,7%,  brânză de vaci, legume congelate, cacao și praf de ciocolată – până la 0,1%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, în luna martie 2021 față de februarie 2021, au fost înregistrate creșteri de preț mai accentuate la combustibili și carburanți – cu 5,0% (în special: gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 7,4%, motorină – cu 7,3%, benzină – cu 7,2%, lemne pentru foc – cu 1,1%), echipamente de procesare a informației, aparatură electrică pentru îngrijirea personală,  medicamente, echipamente de telefonie mobilă, detergenți, unelte mici și accesorii diverse, utilaje mari și tehnică pentru grădină, utilaj mecanic mic de uz casnic, aparate de aer condiționat, țigări – până la 1,7%.

Concomitent, în luna martie 2021 în comparație cu februarie 2021 au fost înregistrate unele reduceri de preț – la paltoane, scurte, costume, pulovere pentru adulți și copii, încălțăminte de iarnă pentru adulți și copii, cărbune de pământ – până la 0,4%.

Pentru serviciile prestate populaţiei, în luna martie 2021 faţă de luna februarie 2021, au fost înregistrate creșteri de preț la serviciile transportului aerian de pasageri – cu 1,7%.  Totodată, în perioada de raport au fost înregistrate reduceri de preț la serviciile pentru întreținerea copiilor în creșe și grădinițe – cu 1,1%, la serviciile de turism peste hotarele țării și serviciile hoteliere – cu câte 0,4%.

Totodată, Biroul Naţional de Statistică informează, că preţurile de consum în luna martie 2021 comparativ cu decembrie 2020 au avut otendinţă de creştere - cu 1,80 la sută fiind influenţate de majorarea preţurilor la produsele alimentare – cu 3,08 la sută, la mărfurile nealimentare – cu 2,39 la sută, precum și de reducerea prețurilor (tarifelor) medii la serviciile prestate populației – cu (-0,81%) (informativ: în martie 2020 faţă de decembrie 2019 IPC a marcat 100,70%).

Pe parcursul a trei luni ale anului 2021 au fost marcate creşteri mai semnificative de preţuri la următoarele produse alimentare: legume proaspete – cu 17,7% (în special: varză – cu 50,4%, castraveţi – cu 35,2%, bostănoase – cu 18,2%, ceapă uscată – cu 11,6%, usturoi – cu 11,2%, legume rădăcinoase – cu 8,5%, tomate – cu 7,9%), ulei din floarea soarelui – cu 16,1%, cartofi – cu 11,9%, fructe proaspete – cu 5,4% (în special: struguri – cu 11,0%, citrice – cu 9,1%, fructe de livadă sămânţoase – cu 9,0%, fructe exotice – cu 5,3%), crupe – cu 3,0%, lapte integral – cu 2,7%, carne de porc – cu 2,2%.

Dacă ne referim la mărfurile nealimentare, s-au observat creşteri ale preţurilor la gaz lichefiat ambalat în butelii – cu 21,1%, motorină – cu 19,7%, benzină – cu 18,0%, lemne pentru foc – cu 2,6%, țigări – cu 3,7%.

Pentru serviciile prestate populaţiei în martie a.c, faţă de decembrie 2020 a fost înregistrată majorare la serviciile transportului aerian de pasageri – cu 2,1%, serviciile de turism peste hotarele ţării – cu 1,1%.

Concomitent, pe parcursul a trei luni au fost marcate reduceri de preţuri la următoarele produse: ouă de găină – cu 20,5%, scurte, paltoane și pardesiuri, pulovere, îmbrăcăminte din blană, încălțăminte de iarnă pentru adulți și copii, echipamente pentru procesarea informației, cărbune de pământ – până la 3,4%, serviciile pentru energie electrică – cu 7,8%, serviciile hoteliere – cu 5,1%, plata pentru întreţinerea copiilor în creşe şi grădiniţe – cu 1,1%.

Note:

1 Informaţia este prezentată fără datele raioanelor din partea stîngă a Nistrului şi mun. Bender.

Precizări metodologice:

Informații relevante:

Referințe utile, privind IPC în unele state:

Baza de date Eurostat:

Baza de date OECD:

Comitetul pentru Statistică al CSI (CISSTAT):

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...