Ministerul Muncii și Protecției Sociale, în parteneriat cu Casa Națională de Asigurări Sociale, au elaborat un proiect de lege pentru modificarea unor acte normative, care are drept scop aplicarea principiului egalității de tratament între bărbații și femeile ce desfășoară o activitate independentă.
Temeiul juridic al proiectului îl constituie Acordul de Asociere dintre Republica Moldova și Uniunea Europeană, ratificat prin Legea nr. 112/2014. Inițiativa urmărește transpunerea în legislația națională a Directivei 2010/41/UE, care stabilește cadrul juridic pentru aplicarea egalității de tratament între bărbați și femei ce desfășoară o activitate independentă, precum și pentru soțiile și partenerele acestora care contribuie în mod obișnuit la desfășurarea activității.
Scopul principal al modificărilor propuse este de a oferi tuturor persoanelor care desfășoară activități independente posibilitatea, la dorință, de a beneficia de toate prestațiile de asigurări sociale, conform legislației naționale. Totodată, proiectul prevede ca soțiile acestor persoane să poată beneficia de indemnizația de maternitate, în baza art. 16 alin. (1) din Legea nr. 289/2004 privind indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă și alte prestații de asigurări sociale.
Pentru transpunerea articolului 8 din Directiva 2010/41/UE, proiectul introduce posibilitatea voluntară ca lucrătorii independenți să fie asigurați pentru toate prestațiile de asigurări sociale, inclusiv indemnizația de maternitate. Această opțiune a fost aleasă întrucât implementarea exclusivă a indemnizației de maternitate este dificilă în condițiile actualului sistem de contribuții, care prevede doar două tipuri de taxe fixe anuale, fără o formulă intermediară de calcul.
Proiectul stabilește că lucrătorii independenți vor putea completa o declarație scrisă privind alegerea taxei fixe majorate, depusă la Serviciul Fiscal de Stat o dată pe an, până la data de 25 ianuarie, sau în termen de 20 de zile de la înregistrarea activității la organul abilitat, conform modelului aprobat de Casa Națională de Asigurări Sociale. În cazul în care aceștia aleg să achite taxa fixă majorată, declarația se va considera reînnoită automat pentru anii următori, cu excepția cazului în care persoana depune o declarație de renunțare până la 25 ianuarie a anului respectiv. Procedura este simplificată, nefiind necesară deplasarea la Serviciul Fiscal de Stat pentru reconfirmarea anuală a opțiunii.
Modificările mai implică ajustări la articolele 5 și 20 din Legea nr. 489/1999 privind sistemul public de asigurări sociale, iar principalul impact se regăsește în Anexa nr. 1 a acestei legi, unde se stabilește că persoanele incluse în categoriile de la punctele 1.6 și 1.7* vor putea opta pentru una dintre cele două opțiuni de asigurare, în funcție de preferință.
*1.6. Persoanele fizice, cu excepția pensionarilor, persoanelor cu dizabilități, precum și a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct. 1.1–1.5, care se regăsesc în una dintre situațiile:
– fondatori ai întreprinderilor individuale, inclusiv fondatori ai gospodăriilor țărănești (de fermier); 
– persoane fizice care desfășoară activități independente în domeniul comerțului cu amănuntul, cu excepția comerțului cu mărfuri supuse accizelor; 
– persoanele fizice care exercită activităţi în domeniul achizițiilor de produse din fitotehnie și/sau horticultură și/sau de obiecte ale regnului vegetal
*1.7. Titularii patentei de întreprinzător, cu excepția pensionarilor, persoanelor cu dizabilități, precum și a persoanelor care se încadrează în categoriile de plătitori prevăzute la pct. 1.1–1.61
