37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Deținerea foii de parcurs nu mai este obligatorie. Vezi modificările

Deținerea foii de parcurs nu mai este obligatorie. Vezi modificările

16.02.202413.747 views

4

(2 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Legea nr. 423 din 22 decembrie 2023 pentru modificarea unor acte normative (ajustarea legislației în domeniul transporturilor rutiere) a fost publicată în Monitorul Oficial din 6 februarie 2024.

Modificările legislative vizează ajustarea noţiunilor deja definite în Codul transporturilor rutiere (bunuri divizibile, grafic de circulație, program de transport rutier), precum şi completarea cu noțiuni noi: leasing financiar, orar de circulație, prelată, regim de deservire. Totodată, a fost exclusă noțiunea foaie de parcurs.

Ca urmare a fost exclusă și prevederea potrivit căreia operatorii de transport rutier/întreprinderilor care efectuează operaţiuni de transport rutier au obligația de a asigura efectuarea controlului medical al conducătorului auto înainte de a începe operaţiunea de transport rutier în baza unei foi de parcurs noi.

O altă intervenție constă în faptul că pentru a efectua transport rutier contra cost de mărfuri în trafic naţional, operatorul de transport rutier și/sau conducătorul auto trebuie să deţină, în mod obligatoriu, la bordul vehiculului rutier doar scrisoarea de trăsură1, foaia de parcurs fiind exclusă.

Adițional, a fost exclusă obligativitatea de a deține la bordul vehiculului rutier foaia de parcurs și în cazul: transportului rutier contra cost prin servicii regulate în trafic local, municipal, raional, interraional sau internaţional, transportului rutier contra cost prin servicii regulate speciale în trafic local, municipal, raional, interraional sau international; transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale în trafic național; transportului rutier de persoane în regim taxi.

Modificarea alineatelor (2) și (3) ale art.64 prevăd că biletele se vor vinde prin intermediul Sistemului informațional „e-Bilet” sau al sistemelor de vânzare proprii, interconectate la sistemul informațional, după cum urmează:

  • de autogări;
  • de operatorii de transport rutier care deservesc rutele/cursele;
  • de agențiile de vânzare a biletelor și/sau prin intermediul terminalelor speciale;
  • prin intermediul platformelor electronice.

Biletele, emise în forma bonurilor fiscale sau documentului electronic, se vor vinde la casele de bilete de la autogări, prin intermediul terminalelor speciale sau de operatorii de transport rutier care deservesc rutele doar prin intermediul echipamentelor de casă și de control cu memorie fiscală.

Alte modificări operate în Cod vizează:

  • transferarea competențele de elaborare, aprobare și modificare a programului de transport interraional de la organul central de specialitate la Agenția Națională Transport Auto;
  • stabilirea competențelor și atribuțiilor autorității publice executive locale și municipale în contextul organizării transportului rutier contra cost în trafic local/municipal;
  • excluderea contradicțiilor privind modul de atribuire a serviciilor regulate în cazul expirării autorizațiilor de transport;
  • revizuirea politicii tarifare în domeniul transporturilor rutiere și serviciilor conexe etc.

Legea va intra în vigoare la data de 6 martie curent, cu excepția prevederilor art. 64, care vor intra în vigoare la 6 septembrie 2024. Merită menționat că până la lansarea Sistemului informațional „e-Bilet”, vânzarea biletelor se va realiza la casele de bilete ale autogărilor, de către operatorii de transport rutier care deservesc rutele/cursele, prin intermediul terminalelor speciale și/sau al agențiilor de vânzare a biletelor, iar în lipsa acestora – de către conducătorul auto sau de către taxator, cu eliberarea bonurilor fiscale.


1scrisoare de trăsură (CMR) – document reglementat prin Convenția relativă la Contractul de transport internaţional de mărfuri pe șosele (CMR), încheiată la Geneva la 19 mai 1956, la care Republica Moldova a aderat la 2 martie 1993.

Legea nr. 423 din 22 decembrie 2023 pentru modificarea unor acte normative (ajustarea legislației în domeniul transporturilor rutiere) a fost publicată în Monitorul Oficial din 6 februarie 2024.

Modificările legislative vizează ajustarea noţiunilor deja definite în Codul transporturilor rutiere (bunuri divizibile, grafic de circulație, program de transport rutier), precum şi completarea cu noțiuni noi: leasing financiar, orar de circulație, prelată, regim de deservire. Totodată, a fost exclusă noțiunea foaie de parcurs.

Ca urmare a fost exclusă și prevederea potrivit căreia operatorii de transport rutier/întreprinderilor care efectuează operaţiuni de transport rutier au obligația de a asigura efectuarea controlului medical al conducătorului auto înainte de a începe operaţiunea de transport rutier în baza unei foi de parcurs noi.

O altă intervenție constă în faptul că pentru a efectua transport rutier contra cost de mărfuri în trafic naţional, operatorul de transport rutier și/sau conducătorul auto trebuie să deţină, în mod obligatoriu, la bordul vehiculului rutier doar scrisoarea de trăsură1, foaia de parcurs fiind exclusă.

Adițional, a fost exclusă obligativitatea de a deține la bordul vehiculului rutier foaia de parcurs și în cazul: transportului rutier contra cost prin servicii regulate în trafic local, municipal, raional, interraional sau internaţional, transportului rutier contra cost prin servicii regulate speciale în trafic local, municipal, raional, interraional sau international; transportului rutier contra cost de persoane prin servicii ocazionale în trafic național; transportului rutier de persoane în regim taxi.

Modificarea alineatelor (2) și (3) ale art.64 prevăd că biletele se vor vinde prin intermediul Sistemului informațional „e-Bilet” sau al sistemelor de vânzare proprii, interconectate la sistemul informațional, după cum urmează:

  • de autogări;
  • de operatorii de transport rutier care deservesc rutele/cursele;
  • de agențiile de vânzare a biletelor și/sau prin intermediul terminalelor speciale;
  • prin intermediul platformelor electronice.

Biletele, emise în forma bonurilor fiscale sau documentului electronic, se vor vinde la casele de bilete de la autogări, prin intermediul terminalelor speciale sau de operatorii de transport rutier care deservesc rutele doar prin intermediul echipamentelor de casă și de control cu memorie fiscală.

Alte modificări operate în Cod vizează:

  • transferarea competențele de elaborare, aprobare și modificare a programului de transport interraional de la organul central de specialitate la Agenția Națională Transport Auto;
  • stabilirea competențelor și atribuțiilor autorității publice executive locale și municipale în contextul organizării transportului rutier contra cost în trafic local/municipal;
  • excluderea contradicțiilor privind modul de atribuire a serviciilor regulate în cazul expirării autorizațiilor de transport;
  • revizuirea politicii tarifare în domeniul transporturilor rutiere și serviciilor conexe etc.

Legea va intra în vigoare la data de 6 martie curent, cu excepția prevederilor art. 64, care vor intra în vigoare la 6 septembrie 2024. Merită menționat că până la lansarea Sistemului informațional „e-Bilet”, vânzarea biletelor se va realiza la casele de bilete ale autogărilor, de către operatorii de transport rutier care deservesc rutele/cursele, prin intermediul terminalelor speciale și/sau al agențiilor de vânzare a biletelor, iar în lipsa acestora – de către conducătorul auto sau de către taxator, cu eliberarea bonurilor fiscale.


1scrisoare de trăsură (CMR) – document reglementat prin Convenția relativă la Contractul de transport internaţional de mărfuri pe șosele (CMR), încheiată la Geneva la 19 mai 1956, la care Republica Moldova a aderat la 2 martie 1993.

Comentarii

  1. Anonim spune:

    Modificările cu privire la foia de parcurs sunt valabile și pentru transportul de mărfuri național?

    1. Manolachi Daniela spune:

      Potrivit modificărilor operate la art.58 din Codul transporturilor rutiere, pentru a efectua transport rutier contra cost de mărfuri în trafic naţional, operatorul de transport rutier și/sau conducătorul auto nu trebuie să deţină la bordul vehiculului rutie foaia de parcurs.

      1. Anonim spune:

        Rezultă că pe teritoriul RM tot va fi obligatorie de eliberat CMR, sau eu ceva nu am înțeles corect?

  2. Adrian spune:

    Atentie ca sa scos obligativitatea detinerii in mijloc de transport a foii, dar nu sa scos inca obligativitatea emiterii foii de parcurs. Propabil ca urmeaza sa fie efectuate modificari si in alte acte normative

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...