+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul Fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul Muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul Fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul Muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    Fiscalitate
    16.09.2025

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Cum determinăm numărul și valoarea tichetului de masă din 12 septembrie 2025?


    Negara Ghenadie
    AutorNegara Ghenadie

    Da, este o întrebare, nu o denumire de articol, or începând cu 12 septembrie 2025 la acest subiect avem norme contradictorii, care necesită cel puțin poziția oficială a responsabililor.

    Ce s-a întîmplat de fapt. La 10 iulie anul curent, a fost aprobată Legea nr.224/2025 pentru modificarea Legii nr.166/2017 cu privire la tichetele de masă (în vigoare din 12.09.2025) conform căreia, printre altele, s-a “umblat” și la articolul 5, alineatul (4) al acestei legi.

    Ca rezultat, începînd cu 12 septembrie 2025 alineatul 4, cu pricină, are următorul conținut: “Valoarea totală a tichetelor de masă, transferată pe instrumentul de plată al salariatului, trebuie să fie egală cu numărul total de ore lucrate pe parcursul lunii precedente, împărţit la opt şi înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului. În cazul muncii prestate în schimb de noapte, valoarea totală a tichetelor de masă, transferată pe instrumentul de plată, trebuie să fie egală cu numărul total de ore lucrate de salariat în schimb de noapte pe parcursul lunii precedente, împărţit la şapte şi înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului. Rezultatele se aproximează, conform regulilor matematice, până la un număr întreg.”

    Este foarte straniu, or alineatul (2) al aceluiași articol din Lege a rămas neclintit și sună după cum urmează: “Valoarea totală a tichetelor de masă transferată pe instrumentul de plată al salariatului trebuie să fie egală cu numărul zilelor lucrate efectiv de acesta pe parcursul lunii precedente înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului”.

    Astfel, la moment avem două norme care reglementează aceiași situație, deci suntem martori a unui conflict de norme, conflict care se dezleagă prin art. 7 alin.(3) al Legii cu privire la actele normative nr.100/ 2017, conform caruia “În cazul în care între două acte normative cu aceeaşi forţă juridică apare un conflict de norme, se aplică prevederile ultimului act normativ adoptat, aprobat sau emis, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art.5 alin.(3) şi (4).”

    Deci, începînd cu 12 septembrie 2025, în virtutea Legii 224/ 2025 pentru modificarea Legii nr.166/2017 cu privire la tichetele de masa, valoarea totală a tichetelor de masă, transferată pe instrumentul de plată al salariatului, trebuie să se realizeze conform alineatului 4 al articolului 5, fără excepții.

    Pentru a demonstra diferența care deja impactează beneficiul angajatului la subiect vom reda un simplu exemplu întîlnit în practică. Managerul IT la compania unde activezi este angajat pe program redus de munca (4 ore) și beneficiază de tichet de masă conform contractului individual de muncă la nominalul 65 lei. Diferența între valoarea tichetului de masă pe care nu o va primi în octombrie 2025 acest angajat conform normelor “noi” se prezintă în tabelul de mai jos:

    Perioada

    Valoare TME conform normelor “vechi”

    Valoare TME conform normelor “noi”

    Diferența

    01-11 septembrie

    9 zile lucrătoare x 65 lei = 585 lei

    Nu se aplică

    Nu este

    12-30 septembrie

    13 zile lucrătoare x 65 lei = 845 lei

    13 zile lucrătoare x 4 ore / 8 ore x 65 lei = 422,50= 423,00 lei

    -422,00 lei

    După cum se poate observa, salariatul angajat cu program redus de muncă, chiar dacă  are 13 zile lucrătoare în a doua jumătate a lunii septembrie, v-a primi conform normelor “noi” cu 422,00 lei mai puțin decît ar fi primit dacă acestuia i s-ar fi calculat aceste beneficii în continuare conform alineatului (2) al articolului 5 din Legea cu privire la tichetele de masă.

    Este oare aceasta o scăpare, sau așa și este scopul modificărilor în legea analizată aici, rămîne de văzut.

    16.09.2025
    Negara Ghenadie

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft