Da, este o întrebare, nu o denumire de articol, or începând cu 12 septembrie 2025 la acest subiect avem norme contradictorii, care necesită cel puțin poziția oficială a responsabililor.
Ce s-a întîmplat de fapt. La 10 iulie anul curent, a fost aprobată Legea nr.224/2025 pentru modificarea Legii nr.166/2017 cu privire la tichetele de masă (în vigoare din 12.09.2025) conform căreia, printre altele, s-a “umblat” și la articolul 5, alineatul (4) al acestei legi.
Ca rezultat, începînd cu 12 septembrie 2025 alineatul 4, cu pricină, are următorul conținut: “Valoarea totală a tichetelor de masă, transferată pe instrumentul de plată al salariatului, trebuie să fie egală cu numărul total de ore lucrate pe parcursul lunii precedente, împărţit la opt şi înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului. În cazul muncii prestate în schimb de noapte, valoarea totală a tichetelor de masă, transferată pe instrumentul de plată, trebuie să fie egală cu numărul total de ore lucrate de salariat în schimb de noapte pe parcursul lunii precedente, împărţit la şapte şi înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului. Rezultatele se aproximează, conform regulilor matematice, până la un număr întreg.”
Este foarte straniu, or alineatul (2) al aceluiași articol din Lege a rămas neclintit și sună după cum urmează: “Valoarea totală a tichetelor de masă transferată pe instrumentul de plată al salariatului trebuie să fie egală cu numărul zilelor lucrate efectiv de acesta pe parcursul lunii precedente înmulţit cu valoarea nominală a tichetului acordat salariatului”.
Astfel, la moment avem două norme care reglementează aceiași situație, deci suntem martori a unui conflict de norme, conflict care se dezleagă prin art. 7 alin.(3) al Legii cu privire la actele normative nr.100/ 2017, conform caruia “În cazul în care între două acte normative cu aceeaşi forţă juridică apare un conflict de norme, se aplică prevederile ultimului act normativ adoptat, aprobat sau emis, cu excepţia situaţiilor prevăzute la art.5 alin.(3) şi (4).”
Deci, începînd cu 12 septembrie 2025, în virtutea Legii 224/ 2025 pentru modificarea Legii nr.166/2017 cu privire la tichetele de masa, valoarea totală a tichetelor de masă, transferată pe instrumentul de plată al salariatului, trebuie să se realizeze conform alineatului 4 al articolului 5, fără excepții.
Pentru a demonstra diferența care deja impactează beneficiul angajatului la subiect vom reda un simplu exemplu întîlnit în practică. Managerul IT la compania unde activezi este angajat pe program redus de munca (4 ore) și beneficiază de tichet de masă conform contractului individual de muncă la nominalul 65 lei. Diferența între valoarea tichetului de masă pe care nu o va primi în octombrie 2025 acest angajat conform normelor “noi” se prezintă în tabelul de mai jos:
Perioada | Valoare TME conform normelor “vechi” | Valoare TME conform normelor “noi” | Diferența |
01-11 septembrie | 9 zile lucrătoare x 65 lei = 585 lei | Nu se aplică | Nu este |
12-30 septembrie | 13 zile lucrătoare x 65 lei = 845 lei | 13 zile lucrătoare x 4 ore / 8 ore x 65 lei = 422,50= 423,00 lei | -422,00 lei |
După cum se poate observa, salariatul angajat cu program redus de muncă, chiar dacă are 13 zile lucrătoare în a doua jumătate a lunii septembrie, v-a primi conform normelor “noi” cu 422,00 lei mai puțin decît ar fi primit dacă acestuia i s-ar fi calculat aceste beneficii în continuare conform alineatului (2) al articolului 5 din Legea cu privire la tichetele de masă.
Este oare aceasta o scăpare, sau așa și este scopul modificărilor în legea analizată aici, rămîne de văzut.