+373 22224937

office@contabilsef.md

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte

Nu au fost gasit nimic!

ContabilSef Logo
  • Noutăţi
    • Contabilsef.md
    • Știri
  • Articole
    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse
  • Instruire
    • Orarul seminarelor
    • Cursuri video
  • Servicii
    • Consultații online
    • Revista electronică ”Contabilsef.md”
    • Ziua internațională a contabililor
    • Abonamente la revistă
    • Completăm Declarația VEN12
  • Informaţii utile
    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
      • Contabile
        • Documente primare cu regim special
        • Documente primare
      • Fiscale
      • Rapoarte statistice
      • Situatii financiare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația
      • Legislația contabilă
        • Acte normative
        • Scrisori
      • Legislaţia fiscală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Codul fiscal
        • Impozitarea internationala
        • Acte ale autorităților locale publice
      • Legislaţia muncii
        • Acte normative
        • Codul muncii
      • Asigurarea socială şi medicală
        • Acte normative
        • Scrisori
        • Tratate internaționale
  • Despre noi
  • Contacte
Contact information

+373 22224937

office@contabilsef.md

Follow us
    Fiscalitate
    30.06.2025

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Costul de intrare a mijlocului fix se vrea modificat….. argumentat oare?


    Negara Ghenadie
    AutorNegara Ghenadie

    În data de 24 iunie 2025, pe portalul participi.gov.md a fost plasat spre consultare publica proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la modificarea unor HG (ce vizează aspecte fiscale și vamale). Proiectul poate fi consultat aici.

    De principiu ne-a atras atenția următoarea prevedere a proiectului acestei hotărîri:

    “8. Punctul 16 din Hotărârea Guvernului nr.704/2019 pentru aprobarea Regulamentului privind evidenţa şi calcularea amortizării mijloacelor fixe în scopuri fiscale (Monitorul Oficial al R. Moldova, 2019, nr.400-406 art.1041), cu modificările ulterioare, se completează cu un enunț cu următorul cuprins: „În costul de intrare a mijlocului fix creat de entitate nu se include amortizarea mijlocului fix care a participat la crearea acestuia.””.

     

    Deși această modificare propusă ni s-a părut neordinară, totuși am consultat și nota de fundamentare la proiectul actului normativ analizat aici, în care autorul proiectului a menționat următoarele: În lipsa unei reglementări explicite, existau interpretări diferite privind includerea în costul de intrare a mijlocului fix a amortizării altor mijloace fixe utilizate pentru crearea acestuia. Modificarea propusă prevede în mod expres excluderea acestei amortizări, evitând astfel deduceri nejustificate și asigurând tratament fiscal unitar.

     

    În înțelegerea noastră, atât modificarea cât și motivarea modificării analizate nu sunt sustenabile, iar modificarea nu urmează a fi aprobată din următoarele considerente:

    - autorul modificărilor ar trebui sa țină cont de prevederile art. 3(2) CF, conform cărora “Actele normative adoptate de către Guvern, Ministerul Finanţelor, Serviciul Fiscal de Stat şi Serviciul Vamal de pe lîngă Ministerul Finanţelor, de alte autorităţi de specialitate ale administraţiei publice centrale, precum şi de către autorităţile administraţiei publice locale, în temeiul şi pentru executarea prezentului cod, nu trebuie să contravină prevederilor lui sau să depăşească limitele acestuia”, or, în înțelegerea noastră, modificările propuse depășesc limitele Codului Fiscal la acest subiect (a se consulta norma expresa la acest subiect din art. 26.1(18) CF al RM, conform căreia “Costul de intrare a mijloacelor fixe se stabileşte în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate sau ale IFRS, care nu contravin prevederilor prezentului cod”.

    - Nota de fundamentare descrie existența unor probleme (lipsa reglementării explicite, interpretări diferite etc)  la acest subiect. Insă, timp de 27 de ani (de cînd avem norme speciale pentru amortizarea fiscală a mijoacelor fixe) nu au fost observate/ semnalate probleme la acest capitol nici de organele de reglementare/ control si nici de mediu academic, or practicieni, decît poate cu unele mici excepții și cu titlu de discuții.

    - Nota de fundamentare poate duce în eroare prin anunțarea excluderii deducerilor nejustificate (simplist: a amortizării pe amortizare), or, așa cum fundamentează autorul proiectului, această deducere “nejustificata” poate fi proiectată peste orice active create cu mijloacele fixe proprii ale contribuabilului (și vorbim aici nu doar de activele cu ciclu lung de producție), întrucât costul contabil (care include și amortizarea mijlocelor fixe) al acestor active nu se deduce imediat, dar ulterior, la derecunoașterea acestora prin: consum, vînzare, aport etc.

    - Modul de completare a declarației cu privire la impozitul pe venit VEN12 (Anexa 2 la OMF nr. 153/ 2017)  are deja inclus mecanismul de excludere a deducerii “nejustificate”, anunțate de autorul proiectului, prin completarea adecvată a rd. 03012, în care se reflectă suma amortizării mijloacelor fixe: în coloana 2 – suma constatată în contabilitatea financiară, iar în coloana 3 – suma calculată conform prevederilor stabilite de Guvern. Intrucît în rîndurile 010 (rezultatul obţinut, conform datelor contabilităţii financiare (profit, pierdere), până la impozitare) și 0102 (suma totală a cheltuielilor constatate în contabilitatea financiară, în conformitate cu prevederile Standardelor Naţionale de Contabilitate sau Standardelor Internaţionale de Raportare Financiară, care se determină ca suma conturilor din clasa "Cheltuieli") nu se regăsește amortizarea inclusă în costul de intrare a activelor create cu mijloace fixe proprii, in rd. 03012 (suma amortizării mijloacelor fixe) are loc doar ajustarea din diferența de model (financiar versus fiscal) de determinare a amortizării, nu și altceva.

    - Modificările propuse vor complica și mai mult evidența fiscală a mijloacelor fixe, or, amortizarea exclusă din costul de intrare va trebui contabilizată separat pentru a urmări evoluția acestei “diferențe” pe toată durata de viață a mijlocului fix: aici avem în vedere inclusiv și ce se va întîmpla în cazul cînd mijlocul fix analizat va fi derecunoscut înainte de expirarea duratei de funcționare, cum se va urmări această amortizare cînd un mijlocul fix va participa nu doar la crearea unui mijloc fix, sau ce se va întîmpla cînd amortizarea mijlocului fix “va ajunge” în costul altui mijloc fix indirect etc.

    - Totodată, așa cum am menționat mai sus, pe lîngă depașirea normei din art. 26.1(18) CF al RM (care [cu siguranta] poate fi “adaptată” ulterior unei norme de rang inferior) aceste modificări vor conduce și la “adaptări” în algoritmul de deducere a amortizarii prevăzut în declarația VEN12, algoritm care nu a “deranjat” timp de 27 de ani.

    În acest context îndemnăm toate părțile interesate să se implice în procesul de consultații pe marginea proiectului Hotărîrii de Guvern menționat aici, or, de vigilența noastră depinde inclusiv și calitatea procesului normativ.

    30.06.2025
    Negara Ghenadie

    Disponibil doar pentru abonații la Revista electronică.

    Share:
    Comentarii

    articol form name icon
    articol form email icon
    articol form message icon
    Adresa dvs. de e-mail nu va fi publicata. Campurile obligatorii sunt marcate *
    ContabilSef Logo

    Contabilsef.md este pagina web destinată contabililor, auditorilor, consultanților fiscali și specialiștilor în resurse umane. Vizitând pagina noastră, vă veți extinde cunoștințele privind contabilitatea, impozitarea, modul corect de organizare a evidenței contabile, întocmirea completă și corectă a rapoartelor și declarațiilor fiscale și multe alte. Totodată puteți găsi o mulțime de materiale relevante legate de aplicarea legislației fiscale și cea a muncii.

    ContabilSef LogoContabilSef Logo
    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    Despre noi

    • Contacte
    • Consultații online
    • Termeni și condiții
    • Despre noi

    Noutăţi

    • Contabilsef.md
    • Știri

    Articole

    • Contabilitate
    • Fiscalitate
    • Întrebări-Răspunsuri
    • Resurse Umane
    • Sinteza Monitorului Oficial
    • Diverse

    Informaţii utile

    • Indicatori fiscali
    • SNC 2020
    • Formulare
    • Modele de contracte
    • Planul de conturi
    • Legislația

    Contacte

    +373 22224937+373 60347700
    office@contabilsef.md

    Chișinău, str. Mitropolit
    Varlaam 65, of.313, MD-2001

    2023 © ContabilSef

    With CreativSoft