37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Condițiile de deschidere a creșelor pentru copiii angajaților sunt neatractive pentru antreprenori

Condițiile de deschidere a creșelor pentru copiii angajaților sunt neatractive pentru antreprenori

01.12.2020229 views Consiliul Economic
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Închiderea școlilor și grădinițelor din cauza pandemiei a impus unii angajați să meargă în șomaj tehnic sau să-și ia concediu neplătit pentru a avea grijă de copii rămași acasă.

Unii angajatori se gândesc să deschidă în cadrul întreprinderilor creșe pentru copiii angajaților, inclusiv pentru copiii de până  la 3 ani, motivând femeile să iasă la serviciu până la expirarea concediului de maternitate.

Însă prevederile legale existente descurajează angajatorii să înființeze astfel de creșe. Unul din documentele în baza cărora activează instituțiile preșcolare din Moldova este și Regulamentul de organizare și funcționare a instituției de educație timpurie.  Deși întreprinderilor nu li se interzice deschiderea creșelor pentru copiii angajaților, documentul conține prevederi de neîndeplinit pentru sectorul privat.

Acestea și alte piedici în motivarea antreprenorilor de a deschide creșe sunt discutate la Consiliul Economic la solicitarea Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare.

Experta în domeniul sănătății Luminița Suveică a menționat în cadrul dezbaterilor că Regulamentul de organizare și funcționare a instituției de educației timpurie, prevede printre altele că, o creșă poate fi deschisă doar într-o clădire separată de cea în care activează întreprinderea. O creșă trebuie să dispună de un teren amenajat cu spațiu verde pentru plimbările copiilor în aer liber și alte prevederi pe care un antreprenor, mai ales mic, nu le va putea îndeplini.

Vladislav Camischi, directorul executiv al Confederației Naționale a Patronatului din Republic Moldova a subliniat pe parcursul ședinței că, chiar dacă un antreprenor se va decide să deschidă o creșă pentru copiii angajaților, întreprinderea va deveni ținta controalelor din partea instituțiilor de stat.  ”Se va bifa totul. Câte scaune sunt, câte veceuri, care este suprafața, câte ferestre. Dacă e să aplicăm cu strictețe Regulamentul, în prevederile acestuia nu s-ar înscrie multe grădinițe din țară. Documentul trebuie revăzut și de racordat la necesitățile timpului”, a menționat Caminschi.

Reprezentanta Ministerului Sănătății Muncii și Protecției Sociale Diana Teaca a salutat organizarea discuțiilor pe marginea acestui subiect în cadrul Consiliului Economic. Ministerul este dispus să discute toate propunerile venite din partea experților, mai ales că în Moldova există experiența deschiderii creșelor pentru copiii din familiile vulnerabile. Aceste instituții activează bine, sunt solicitate și trebuie gândită posibilitatea extinderii acestei experiențe, a menționat reprezentanta ministerului.

În cadrul aceleiași ședințe au fost discutate și facilitățile fiscale existente în domeniu, în contextul propunerii Centrului Parteneriat pentru Dezvoltare care ar permite companiilor să creeze centre de educaţie timpurie pentru copiii angajaţilor. Și anume, crearea unui regim special prin care să se permită înfiinţarea unui serviciu sau centru cu program parţial de activitate; fondarea unei persoane juridice noi; acordarea tichetelor de creşă și stabilirea parteneriatului public-privat în domeniul serviciilor educaţionale.

Experții urmează să identifice prevederile normative în domeniul educației timpurii care trebuie revăzute și să vină cu propuneri de revizuire a acestora, ținându-se cont în primul rând de sănătatea și siguranța copiilor.  Secretariatul Consiliului Economic va monitoriza subiectul.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...