Potrivit Biroului Național de Statistică în anul 2022 exporturile de mărfuri au însumat 4335,1 milioane dolari SUA, valoare mai mare cu 37,9%, comparativ cu cea înregistrată în anul 2021. Concomitent, exporturile de mărfuri autohtone au constituit 2966,3 milioane dolari SUA (68,4% din total exporturi), fiind în creștere cu 21,9% față de anul 2021, care a contribuit la majorarea valorii totale a exporturilor cu 17,0%.
Reexporturile de mărfuri străine (după prelucrare și clasice) în anul 2022 s-au cifrat la 1368,8 milioane dolari SUA (31,6% din total exporturi), sau de 1,9 ori mai mult, comparativ cu anul 2021. Această creștere a influențat majorarea pe total exporturi, cu 20,9%.
Conform datelor, reexporturile de mărfuri după prelucrare (inclusiv îmbrăcăminte, încălțăminte și părți de încălțăminte, seturi de fișe pentru bujiile de aprindere și alte seturi utilizate în mijloacele de transport, cabluri coaxiale, conductoare și transformatoare electrice, genți, articole de buzunar din piele și din materiale textile, nuci comune decojite etc) au deținut 12,2% în total exporturi, iar reexporturile clasice de mărfuri, care nu au suferit transformări esențiale (motorină, benzine auto, autoturisme, nuci comune decojite, medicamente, ulei de floarea soarelui, semințe de floarea soarelui, parfumuri, ape de toaletă, produse pentru înfrumusețare, genți de voiaj, porumb etc) – 19,4%.
Totodată, exporturile de mărfuri destinate țărilor Uniunii Europene (UE–27) în anul 2022 au totalizat 2540,4 milioane dolari SUA (cu 32,3% mai mult comparativ cu anul 2021), deținând o pondere de 58,6% în total exporturi, în descreștere cu 2,5 puncte procentuale față de anul 2021. În același context, exporturile de mărfuri destinate țărilor CSI în anul 2022 au avut o valoare de 1043,1 milioane dolari SUA, care echivalează cu o cotă de 24,1% în total exporturi, în creștere cu 9,3 puncte procentuale, comparativ cu anul 2021.
Principalele țări de destinație a exporturilor de mărfuri au fost: România (28,6% din total exporturi), Ucraina (16,6%), Italia (7,6%), Turcia (7,0%), Germania (5,3%), Federația Rusă (4,4%), Bulgaria (3,3%), Polonia (2,8%), Cehia (2,4%), Belarus (1,9%) etc.
Analiza evoluției exporturilor pe țări în anul 2022, comparativ cu anul 2021 relevă majorarea livrărilor de mărfuri în Ucraina (de 7,8 ori, generată, în principal, de creșterea livrărilor (reexporturilor) de produse petroliere și gaze lichefiate), România (+48,9%), Italia (+38,0%), Bulgaria (de 1,8 ori), Iran (de 2910,1 ori, datorită unor livrări semnificative de ulei de semințe de floarea soarelui), Regatul Țărilor de Jos (Netherlands) (de 1,9 ori, pe seama unor livrări considerabile de ulei de semințe de floarea soarelui), Cehia (+32,0%), Statele Unite ale Americii (de 1,6 ori), Kazahstan (de 2,1 ori, datorită sporirii livrărilor de mere, struguri, prune proaspete și uscate), Polonia (+12,9%), Belarus (+19,7%) etc, care a contribuit la creșterea pe total exporturi cu 45,3%.
În același timp, s-au micșorat exporturile de mărfuri în Federația Rusă (-31,2%), Elveția (-45,7%), Spania (-31,6%), Germania (-6,0%), Grecia (-25,8%), Turcia (-2,9%), Emiratele Arabe Unite (-52,4%) etc, atenuând astfel, majorarea pe total exporturi cu 7,6%.
Decalajul considerabil dintre exporturile și importurile de mărfuri a determinat acumularea în anul 2022 a unui deficit al balanței comerciale în valoare de 4884,0 milioane dolari SUA, sau cu 851,7 milioane dolari SUA (+21,1%) mai mult, comparativ cu cel înregistrat în anul 2021.
Adițional, gradul de acoperire a importurilor cu exporturi în anul 2022 a fost de 47,0%, în creștere cu 3,2 puncte procentuale, comparativ cu anul 2021.