37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Ciclul de viață a e-Facturii în achizițiile publice

Ciclul de viață a e-Facturii în achizițiile publice

31.05.2019317 views Monitorul Fisc.md
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Începând cu 1 iulie 2019, la efectuarea livrării impozabile cu TVA în cadrul achiziţiilor publice pe teritoriul ţării, subiectul impozabil va fi obligat să prezinte cumpărătorului (beneficiarului) pentru livrarea respectivă factura fiscală electronică.

Mai multe detalii despre crearea, redactarea, semnarea electronică și circulația facturii fiscale în format electronic prin intermediul sistemului informațional automatizat e-Factura au fost prezentate de către reprezentanții Centrului de Tehnologii Informaționale în Finanțe (CTIF) în cadrul unei ședințe de lucruorganizate de Ministerul Finanțelor cu șefii direcțiilor finanțe ale unităților administrativ-teritoriale, cu scopul de a le oferi suportul consultativ și tehnic cu privire la utilizarea sistemului.

După cum a anunțat directorul adjunct al Serviciului Fiscal de Stat, Iuri Lichii, obligația prezentării e-Facturii nu se va aplica la livrările de energie electrică, termică, gaze naturale, pentru serviciile de comunicaţii electronice şi serviciile comunale.
Totodată, el a anunțat că SFS împreună cu CTIF vor organiza în teritoriu sesiuni de informare pentru contribuabili cu referire la utilizarea facturii fiscale în format electronic.

Un alt reprezentant al SFS, Igor Stavinschi, s-a referit la condițiile ce urmează a fi îndeplinite în cazul eliberării de către furnizor a facturii fiscale electronice. 

Astfel, în cazurile în care bunul sau serviciul este impozabil cu TVA, furnizorul deține statutul de plătitor TVA și este înregistrat la SFS în calitate de plătitor TVA, furnizarea bunurilor și serviciilor are loc în cadrul achizițiilor publice, când există un contract de achiziții publice sau furnizarea are loc în baza Regulamentului cu privire la achizițiile publice de valoare mică, care tot reprezintă achiziție publică, dar nu este un contract.

Totodată, indiferent de perioada în care a fost încheiat contractul de achiziție publică, livrările efectuate în adresa instituțiilor bugetare și autorităților publice, urmează a fi efectuate începând cu 1 iulie. 

Asta înseamnă că, deși contractul poate fi semnat la 1 ianuarie, dar obligația furnizorului de a elibera factura fiscală în format electronic, precum și obligația cumpărătorului – autoritățile publice, de a primi factura fiscală în format electronic, survine începând cu 1 iulie 2019, a explicat Igor Stavinschi.

Factura fiscală în format electronic se emite prin sistemul informational automatizat e-Factura. Șefa Centrului de instruire CTIF, Natalia Nogai, a prezentat în cadrul ședinței modul de utilizare a facturii electronice în cadrul SIA

Astfel, pentru a obține acces la serviciile fiscale electronice ale Serviciului Fiscal de Stat este necesar un acord de acces, încheiat cu Centrul Tehnologii Informaționale în Finanțe. De asemenea, pentru utilizarea sistemului e-Factura utilizatorul trebuie să dețină semnătura digitală eliberată de un centru de certificare acreditat. Sistemul este pus la dispoziție pentru 3 roluri: furnizor, transportator și cumpărător.
Totodată, sistemul e-Factura prevede două cicluri de viață al facturii fiscale – ciclul lung și ciclul scurt, iar furnizorul poate elibera factura fiscală electronică alegând ciclul de viaţă al acesteia. Ciclul de viaţă lungpresupune că factura fiscală electronică va dobândi statutul de „finisată” după semnarea acesteia cu semnătură digitală de către Cumpărător, iar ciclul de viaţă scurt presupune că factura fiscală electronică va dobândi statutul de „finisată” după semnarea acesteia cu cea de a doua semnătură a Furnizorului.

Reamintim că obligația utilizării e-facturii în cadrul procesului de achiziții publice apare în contextul unor modificări la Codul fiscal, operate în noiembrie 2018, când art. 117 din Cod a fost completat cu un alineat nou, care prevede această obligație.

În cadrul ședinței de lucru au fost discutate și unele aspecte ce țin de implementarea Legii privind sistemul unitar de salarizare în sectorul bugetar.

Comentarii

Înregistrare

Restabilire

Se încarcă...