În Monitorul Oficial de astăzi, 22 decembrie 2023, Ministerul Finanșelor a publicat Ordinul nr. 117 din decembrie 2023 cu privire la modificarea Ordinului ministrului finanțelor nr.50/2017 privind aprobarea unor formulare-tip ce atestă rezidența și impozitul pe venit achitat de către nerezidenții Republicii Moldova.
Potrivit noii redacții a pct. 7 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidenţa şi impozitul pe venit achitat de către nerezidenţi în RM (anexa nr. 7 la Ordinul nr. 50/2017) formele 1-DTA17, 3-DTA17, 4-DTA17 se completează în limba română și, după caz, în limba rusă/ engleză, conform cererii solicitantului.
Conform pct. 8 din Instrucțiune, formele CCR17, 2-DTA17, 5-DTA17 pot fi expediate în formă electronică, formele 1-DTA17, 3-DTA17, 4-DTA17 pot fi eliberate în formă electronică de către SFS, utilizând serviciile fiscale electronice, având aceeași putere juridică ca și cele prezentate pe suport de hârtie.
Totodată, Instrucțiunea a fost completată cu un punct nou (121) care prevede că formele 1-DTA17, 2-DTA17, 3-DTA17, 4-DTA17 și 5-DTA17 pot fi depuse și ridicate de către reprezentantul solicitantului, cu anexarea obligatorie a documentului care atestă împuternicirile acestuia, conform art.244 din Codul fiscal.
Conform modificărilor în redacție nouă este expus și pct. 21 potrivit căruia certificatul de rezidență se eliberează o dată pe an, indiferent de numărul, regularitatea şi tipul de venit achitat, în baza cererii conform Formei CCR17, depuse de către solicitant. De asemenea, persoanele fizice cetățeni ai Republicii Moldova și persoanele fizice cetăţeni străini sau apatrizi care, în scopuri fiscale, au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova, suplimentar la cerere vor anexa următoarele documente:
- pentru persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova - copia buletinului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea şi domiciliul persoanei fizice, cu excepția cazului în care cererea este semnată prin intermediul Serviciului guvernamental de semnătură electronică (MSign), conform prevederilor Legii Republicii Moldova nr.124/2022, personal, de către contribuabil;
- pentru persoanele fizice cetăţeni străini sau apatrizi care, în scopuri fiscale, au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova:
a) copia paşaportului persoanei fizice cetăţean străin sau a paşaportului apatridului ori copia permisului de şedere (provizoriu) sau copia buletinului de identitate, cu excepția cazului în care cererea este semnată prin intermediul Serviciului guvernamental de semnătură electronică (MSign), conform prevederilor Legii Republicii Moldova nr.124/2022, personal, de către contribuabil;
b) documentul în original, eliberat de Poliţia de Frontieră, despre intrările şi ieşirile în/din Republica Moldova pentru
anul fiscal respectiv, care atestă prezenţa persoanei fizice cetăţean străin sau apatrid în Republica Moldova pentru
o perioadă sau perioade ce depăşesc în total 183 de zile.
Totodată, documentul stabilește că pentru verificarea autenticității certificatelor, se va scana codul QR disponibil în certificat sau se va accesa portalul www.sfs.md, unde se va introduce numărul de înregistrare al acestora. La scanarea codului QR/ la introducerea numărului de înregistrare a certificatului, elementele de identificare automată vor conține date despre contribuabil (inițialele numelui și a prenumelui), numărul și data eliberării certificatului, perioada și țara pentru care a fost eliberat.
Prezentul ordin a intrat în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial.