Ministerul Sănătății a elaborat proiectul Hotărârii Guvernului cu privire la constatarea incapacității temporare de muncă și eliberarea caertificatului de concediu medical.
Proiectul vizează арrоbarea unei noi Instrucțiuni privind constatarea incapacității de muncă, condițiile, modul de emitere și transmitere а certificatului de concediu medical, cu scopul de а remedia deficiențele actuale în procesele de stabilire а incapacității temporare de muncă, automatizarea și debirocratizarea еtареlоr actuale de emitere а Certificatului de concediu medical.
Conform proiectului, certificatul de concediu medical este un document de ordin statistic, financiar, social și juridic, care confirmă incapacitatea de muncă a persoanei asigurate pe motiv de boală, traumă, intoxicație, sau alte consecințe ale unor cauze externe, prevenirea îmbolnăvirilor (carantină), recuperarea capacității de muncă, inclusiv tratament balneosanatorial, maternitate sau starea de sănătate a copilului, aflat la întreținerea acesteia, în vederea acordării indemnizației din sistemul public de asigurări sociale, efectuate de către Casa Națională de Asigurări Sociale.
Un element esențial al noii reglementări este digitalizarea procesului de eliberare a certificatelor. Astfel, certificatul va fi semnat în format digital, iar la solicitarea persoanei va putea fi eliberat și în format tipărit cu cod QR, care va permite verificarea autenticității.
De asemenea, proiectul prevede că fiecare certificat va primi un număr unic generat automat de către Portalul Certificatelor de concediu medical, care va permite identificarea și validarea acestuia în sistem.
Conducătorii/administratorii prestatorilor de servicii medicale cu drept de emitere a Certificatuluivor fi obligați să asigure constatarea incapacității temporare de muncă și transmiterea datelor în format digital, cu respectarea condițiilor prevăzute în Instrucțiune și informarea persoanei asigurate privind modul și condițiile de eliberare a Certificatului.