În vederea îmbunătățirii eficienței și optimizării sistemului de impozite și taxe din Republica Moldova, proiectul politicii fiscale și vamale pentru anul 2025 propune o serie de modificări și ajustări menite să sporească transparența și să simplifice procesul de administrare a acestora.
Aceste schimbări vizează:
- abrogarea taxei pentru posesorii de câini, având în vedere randamentul fiscal redus al acesteia;
- ajustarea normelor care reglementează taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei) și taxa pentru dispozitivele publicitare, în special în ceea ce privește subiecții și obiectele impunerii*.
- simplificarea procesului de determinare a subiecților impunerii cu taxa pentru salubrizare, fiind stabilit că persoanele fizice înscrise la adresa declarată ca domiciliu conform situației din 1 martie a anului în curs vor fi obligate să achite impozitul.
- ajustarea termenelor de plată a taxelor locale (anexa la titlul VII din Codul fiscal). Astfel, subiecții impunerii cu taxa pentru amenajarea teritoriului, taxa de organizare a licitațiilor şi loteriilor pe teritoriul unității administrativ-teritoriale, taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei), taxa de aplicare a simbolicii locale, taxă pentru unitățile comerciale şi/sau de prestări servicii, taxa de piață, taxa pentru cazare, taxa balneară, taxa pentru prestarea serviciilor de transport auto de călători pe teritoriul municipiilor, oraşelor şi satelor (comunelor) și taxa pentru parcare vor fi obligați să achite taxele locale semestrial, până la data de 25 a lunii imediat următoare semestrului gestionar.
*Privind taxa pentru plasarea (amplasarea) publicității (reclamei) și taxa pentru dispozitivele publicitare:
1) taxa de plasare (amplasare) a publicității (reclamei):
subiecții impunerii - persoanele juridice sau persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător care plasează şi/sau difuzează publicitate prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, reţelelor telefonice, telegrafice, telex, dispozitivelor de publicitate exterioară și a altor mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor);
obiectul impunerii - serviciile de plasare şi/sau difuzare a publicității prin intermediul mijloacelor cinematografice, video, reţelelor telefonice, telegrafice, telex, prin dispozitivele difuzorului de publicitate exterioară, prin alte mijloace (cu excepţia TV, internetului, radioului, presei periodice, tipăriturilor).
2) taxa pentru dispozitivele publicitare:
subiecții impunerii - persoanele fizice înregistrate în calitate de întreprinzător şi persoanele juridice, care deţin în posesie/folosinţă sau sînt proprietari ai dispozitivelor publicitare destinate amplasării publicității proprii;
obiectul impunerii - suprafaţa feţei (feţelor) dispozitivului publicitar destinate amplasării publicității proprii.