37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Ce prevede Codul etic al profesioniștilor contabili în cazul în care apar conflicte de interese? Informații utile

Ce prevede Codul etic al profesioniștilor contabili în cazul în care apar conflicte de interese? Informații utile

26.08.2021427 views

1

(3 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

În conformitate cu Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili, un conflict de interese creează amenințări la adresa conformității cu principiul obiectivității și ar putea crea amenințări la adresa conformității cu alte principii fundamentale. Astfel de amenințări ar putea apărea atunci când:

  • Un profesionist contabil desfășoară o activitate profesională legată de o anumită problemă pentru două sau mai multe părți ale căror interese în ceea ce privește problema respectivă sunt în conflict; sau
  • Interesul profesionistului contabil în ceea ce privește o anumită problemă și interesele unei părți pentru care contabilul desfășoară o activitate profesională legată de respectiva problemă sunt în conflict.

Partea ar putea fi o organizație angajatoare, un vânzător, un client, un creditor, un acționar sau o altă parte.

Un profesionist contabil nu trebuie să permită ca un conflict de interese să îi compromită raționamentul profesional sau de afaceri.

Exemplele de situații în care pot apărea conflicte de interese

Exemplele de situații în care pot apărea conflicte de interese includ următoarele:

● Ocuparea unei funcții de conducere sau de guvernanță pentru două organizații angajatoare și dobândirea de informații confidențiale de la o organizație angajatoare care ar putea fi folosite de profesionistul contabil în avantajul sau dezavantajul celeilalte organizații angajatoare.

● Efectuarea unei activități profesionale pentru fiecare dintre cele două părți ale unui parteneriat care angajează profesionistul contabil pentru a le asista în dizolvarea parteneriatului.

● Întocmirea informațiilor financiare pentru anumiți membri din conducerea organizației în care este angajat profesionistul contabil care încearcă să preia controlul asupra acesteia prin intermediul achiziției de acțiuni („management buy-out”).

● Responsabilitatea pentru selectarea unui vânzător pentru organizația angajatoare, atunci când o rudă imediată a contabilului ar putea obține beneficii financiare din tranzacția respectivă.

● Ocuparea unei funcții de guvernanță într-o organizație angajatoare care aprobă anumite investiții pentru companie, în cazul în care una dintre acele investiții va crește valoarea portofoliului personal de investiții al contabilului sau al unei rude imediate.

Identificarea conflictului de interese

Un profesionist contabil trebuie să ia măsuri rezonabile pentru a identifica situațiile care ar putea genera un conflict de interese și, prin urmare, o amenințare la adresa conformității cu unul sau mai multe dintre principiile fundamentale. Astfel de măsuri trebuie să includă identificarea:

(a) Naturii intereselor și relațiilor relevante dintre părțile implicate; și
(b) Activității și efectelor acesteia asupra părților relevante.

Pe parcursul desfășurării unei activități profesionale, un profesionist contabil trebuie să fie atent la modificările care au loc în timp în natura activităților, intereselor și relațiilor care ar putea genera un conflict de interese.

Amenințări generate de conflictele de interese

În general, cu cât este mai directă legătura dintre activitatea profesională și problema pe marginea căreia interesele părților intră în conflict, cu atât este mai probabil ca amenințarea să nu fie la un nivel acceptabil.

Un exemplu de acțiune care ar putea elimina amenințările generate de conflictele de interese este retragerea din procesul decizional legat de problema care generează conflictul de interese.

Exemplele de acțiuni care ar putea fi măsuri de protecție pentru tratarea amenințărilor generate de conflictele de interese includ:

  • Restructurarea sau separarea anumitor responsabilități și sarcini.
  • Obținerea unei supravegheri adecvate, de exemplu, acționarea sub supravegherea unui director executiv sau neexecutiv.

Prezentarea informațiilor și acordul

În general este necesar:

a) Să se prezinte părților relevante, inclusiv nivelurilor adecvate din cadrul organizației angajatoare afectate de un conflict, natura conflictului de interese și modul în care amenințările generate au fost tratate; și
b) Să se obțină acordul părților relevante pentru ca profesionistul contabil să desfășoare activitatea profesională atunci când sunt aplicate măsuri de protecție pentru tratarea amenințării.

Acordul ar putea fi implicit în comportamentul unei părți în situațiile în care profesionistul contabil are suficiente dovezi pentru a concluziona că circumstanțele sunt cunoscute părților de la început și acestea au acceptat conflictul de interese dacă nu aduc obiecții cu privire la existența conflictului.

Dacă acea prezentare de informații sau acel acord nu este în scris, profesionistul contabil este încurajat să documenteze următoarele:

  1. Natura circumstanțelor care au generat conflictul de interese;
  2. Măsurile de protecție aplicate pentru a trata amenințările atunci când este cazul; și
  3. Acordul obținut.

Atunci când tratează un conflict de interese, profesionistul contabil este încurajat să solicite îndrumări din interiorul organizației angajatoare sau de la alte părți, cum ar fi un organism profesional, un consilier juridic sau un alt contabil. Atunci când se prezintă sau se diseminează astfel de informații în cadrul organizației angajatoare și se solicită îndrumări de la terțe părți, se aplică principiul confidențialității.

În conformitate cu Codul etic internațional pentru profesioniștii contabili, un conflict de interese creează amenințări la adresa conformității cu principiul obiectivității și ar putea crea amenințări la adresa conformității cu alte principii fundamentale. Astfel de amenințări ar putea apărea atunci când:

  • Un profesionist contabil desfășoară o activitate profesională legată de o anumită problemă pentru două sau mai multe părți ale căror interese în ceea ce privește problema respectivă sunt în conflict; sau
  • Interesul profesionistului contabil în ceea ce privește o anumită problemă și interesele unei părți pentru care contabilul desfășoară o activitate profesională legată de respectiva problemă sunt în conflict.

Partea ar putea fi o organizație angajatoare, un vânzător, un client, un creditor, un acționar sau o altă parte.

Un profesionist contabil nu trebuie să permită ca un conflict de interese să îi compromită raționamentul profesional sau de afaceri.

Exemplele de situații în care pot apărea conflicte de interese

Exemplele de situații în care pot apărea conflicte de interese includ următoarele:

● Ocuparea unei funcții de conducere sau de guvernanță pentru două organizații angajatoare și dobândirea de informații confidențiale de la o organizație angajatoare care ar putea fi folosite de profesionistul contabil în avantajul sau dezavantajul celeilalte organizații angajatoare.

● Efectuarea unei activități profesionale pentru fiecare dintre cele două părți ale unui parteneriat care angajează profesionistul contabil pentru a le asista în dizolvarea parteneriatului.

● Întocmirea informațiilor financiare pentru anumiți membri din conducerea organizației în care este angajat profesionistul contabil care încearcă să preia controlul asupra acesteia prin intermediul achiziției de acțiuni („management buy-out”).

● Responsabilitatea pentru selectarea unui vânzător pentru organizația angajatoare, atunci când o rudă imediată a contabilului ar putea obține beneficii financiare din tranzacția respectivă.

● Ocuparea unei funcții de guvernanță într-o organizație angajatoare care aprobă anumite investiții pentru companie, în cazul în care una dintre acele investiții va crește valoarea portofoliului personal de investiții al contabilului sau al unei rude imediate.

Identificarea conflictului de interese

Un profesionist contabil trebuie să ia măsuri rezonabile pentru a identifica situațiile care ar putea genera un conflict de interese și, prin urmare, o amenințare la adresa conformității cu unul sau mai multe dintre principiile fundamentale. Astfel de măsuri trebuie să includă identificarea:

(a) Naturii intereselor și relațiilor relevante dintre părțile implicate; și
(b) Activității și efectelor acesteia asupra părților relevante.

Pe parcursul desfășurării unei activități profesionale, un profesionist contabil trebuie să fie atent la modificările care au loc în timp în natura activităților, intereselor și relațiilor care ar putea genera un conflict de interese.

Amenințări generate de conflictele de interese

În general, cu cât este mai directă legătura dintre activitatea profesională și problema pe marginea căreia interesele părților intră în conflict, cu atât este mai probabil ca amenințarea să nu fie la un nivel acceptabil.

Un exemplu de acțiune care ar putea elimina amenințările generate de conflictele de interese este retragerea din procesul decizional legat de problema care generează conflictul de interese.

Exemplele de acțiuni care ar putea fi măsuri de protecție pentru tratarea amenințărilor generate de conflictele de interese includ:

  • Restructurarea sau separarea anumitor responsabilități și sarcini.
  • Obținerea unei supravegheri adecvate, de exemplu, acționarea sub supravegherea unui director executiv sau neexecutiv.

Prezentarea informațiilor și acordul

În general este necesar:

a) Să se prezinte părților relevante, inclusiv nivelurilor adecvate din cadrul organizației angajatoare afectate de un conflict, natura conflictului de interese și modul în care amenințările generate au fost tratate; și
b) Să se obțină acordul părților relevante pentru ca profesionistul contabil să desfășoare activitatea profesională atunci când sunt aplicate măsuri de protecție pentru tratarea amenințării.

Acordul ar putea fi implicit în comportamentul unei părți în situațiile în care profesionistul contabil are suficiente dovezi pentru a concluziona că circumstanțele sunt cunoscute părților de la început și acestea au acceptat conflictul de interese dacă nu aduc obiecții cu privire la existența conflictului.

Dacă acea prezentare de informații sau acel acord nu este în scris, profesionistul contabil este încurajat să documenteze următoarele:

  1. Natura circumstanțelor care au generat conflictul de interese;
  2. Măsurile de protecție aplicate pentru a trata amenințările atunci când este cazul; și
  3. Acordul obținut.

Atunci când tratează un conflict de interese, profesionistul contabil este încurajat să solicite îndrumări din interiorul organizației angajatoare sau de la alte părți, cum ar fi un organism profesional, un consilier juridic sau un alt contabil. Atunci când se prezintă sau se diseminează astfel de informații în cadrul organizației angajatoare și se solicită îndrumări de la terțe părți, se aplică principiul confidențialității.

Comentarii

  1. Negara Ghenadie spune:

    mersi. totusi, pentru a nu duce in eroare cititorii trebuia de mentionat cui se adreseaza codul de etica discutat. cu stima, gn

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...