37.9k
Home  »  Legislaţia  »  Legislaţia fiscală  »  Ordine   »   Baza generalizată a practicii fiscale Ordinul SFS nr. 107 din 14.02.2020

Baza generalizată a practicii fiscale Ordinul SFS nr. 107 din 14.02.2020

18.02.2020
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

1. (29.2.6.21)

    Urmează de a reține impozitul pe venit la sursa de plată, la acordarea împrumutului persoanei fizice, potrivit contractului de amanet?

În prevederile art. 90 alin. (1) din Codul fiscal, sînt stabilite persoanele care, în mod obligatoriu, urmează să rețină impozitul pe venit la sursa de plată.

Totodată, potrivit pct. 3 din Regulamentul cu privire la modul de organizare şi funcționare a caselor de amanet (lombardurilor), aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 204 din 28 martie 1995, lombardurile sînt instituţii creditare, care oferă populaţiei posibilitatea de a-şi păstra obiectele de uz personal şi casnic, precum şi de a primi împrumuturi cu amanetarea acestor obiecte.

Respectiv, lombardurile, la momentul acordării persoanelor fizice a împrumuturilor cu amanetarea obiectelor de uz personal, nu cad sub incidența art. 90 alin.(1) din Codul fiscal şi nu au obligaţia de a reţine impozitul pe venit la sursa de plată.

[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.171 din 19.12.2019 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020 ]

Arhiva

2. (29.2.6.14)

    Se vor impozita veniturile achitate persoanelor fizice la achiziţionarea producţie din fitotehnie şi horticultură în formă naturală de către persoanele juridice?

Conform prevederilor art. 901 alin. (35) din Codul fiscal, persoanele specificate la art. 90 din Codul fiscal rețin un impozit în mărimea stabilită în alineatul menționat din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia întreprinzătorilor individuali, a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) şi a persoanelor fizice care desfăşoară activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal conform cap. 103, pe veniturile obţinute de către acestea aferente livrării producţiei din fitotehnie şi horticultură în formă naturală, inclusiv a nucilor şi a produselor derivate din nuci, şi a producţiei din zootehnie în formă naturală, în masă vie şi sacrificată, cu excepţia laptelui natural.       

Prin urmare, în cazul în care entitatea achiziționează de la persoanele fizice ce nu desfășoară activitate de întreprinzător producția agricolă în formă naturală, din venitul achitat se va reține un impozit final în mărimea stabilită în art. 901 alin. (35) din Codul fiscal.

Conform art. 901 alin. (4) din Codul fiscal, reţinerea finală a impozitului stabilit, scuteşte beneficiarul veniturilor respective de la includerea lor în componenţa venitului brut, precum şi de la declararea acestora.

[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.171 din 19.12.2019 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020 ]

Arhiva  

3. (29.2.6.11)

    Care este regimul fiscal al ajutoarelor materiale (care nu sînt stabilite ca neimpozabile conform art.20 din Codul fiscal), oferite persoanelor terţe, care nu sunt angajaţi ai întreprinderii?

În conformitate cu prevederile art. 90 alin. (1) din Codul fiscal, impozitul pe venit la sursa de plată se reţine, în mod obligatoriu, de către orice:

a) persoană (contribuabil) care desfăşoară activitate de întreprinzător, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător şi a persoanelor care desfăşoară activităţi independente conform cap. 102 şi activităţi în domeniul achiziţiilor de produse din fitotehnie şi/sau horticultură şi/sau de obiecte ale regnului vegetal conform cap. 103;

b) reprezentanţă conform art.5 pct.20);

c) reprezentanţă permanentă;

d) instituţie;

e) organizaţie, inclusiv orice autoritate publică şi instituţie publică.

Potrivit alin.(4) din articolul menționat, nu se reţine impozitul din:

a) plăţile efectuate în folosul persoanei fizice pe veniturile obţinute de către aceasta, conform art.20, 88, 89, 901 şi 91;

b) înstrăinarea mijloacelor de transport rutier;

c) înstrăinarea valorilor mobiliare;

d) suma arendei terenurilor agricole şi/sau înstrăinării activelor de capital ale persoanelor fizice cetăţeni ai Republicii Moldova conform contractelor de leasing, lease-back, gaj, ipotecă şi/sau în cazurile de înstrăinare forţată a activelor de capital;

e) plăţile la lichidare în formă nemonetară, în cazul lichidării agentului economic.

Totodată, alin. (2) si (3) din articolul menționat stabilesc că, impozitul pe venit ce se reţine în prealabil, ca parte a impozitului, constituie 12%.

Acest impozit se reţine din plăţile efectuate în folosul persoanei fizice, cu excepţia deţinătorilor de patente de întreprinzător, a întreprinzătorilor individuali şi a gospodăriilor ţărăneşti (de fermier), a persoanelor menţionate la cap. 101, 102 şi 103, pe veniturile obţinute de către aceasta conform art.18 din Codul fiscal.

Astfel, acordarea unui ajutor material persoanelor care nu sunt angajaţi ai entităţii, constituie, în conformitate cu prevederilor art. 18 lit. o) din Codul fiscal, sursa de venit impozabilă, pentru care, entitatea reţine, în prealabil, ca parte a impozitului, o sumă în mărime de 12%.

Respectiv, suma ajutorului material (care nu este stabilit ca neimpozabil conform art.20 din Codul fiscal), obținut de către persoana terţă, care nu este angajat al întreprinderii, urmează a fi inclus, de către aceasta în Declaraţia persoanei fizice cu privire la impozitul pe venit (Forma CET18), la codul C4, indicînd în col.3 - suma venitului în formă de ajutor material şi în col.4 - impozitul reținut.         Declarația menționată, potrivit art.83 alin.(4) lit.b) din Codul fiscal, urmează a fi prezentată Serviciului Fiscal de Stat nu mai tîrziu de data de 30 aprilie a anului următor anului fiscal de gestiune, cu achitarea, după caz, a impozitului pe venit în același termen, aplicînd cota prevăzută la art.15 lit. a) din Codul fiscal și scutirile anuale stabilite conform art.33-35 din Codul fiscal.

[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.171 din 19.12.2019 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020 ]

Arhiva

4. (29.2.6.9)

    Va fi obligată persoana fizică cetăţean de a declara venitul obţinut, în cazul transmiterii în locaţiune agentului economic a unui bun imobil (cu excepția terenurilor agricole)?              

Arhiva  

5. (29.2.6.7)

    Care este regimul fiscal al venitului obținut din locațiunea unui mijloc de transport de la o persoană fizică, care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, de către o persoană juridică?

În conformitate cu prevederile art.901 alin.(3) din Codul fiscal, persoanele specificate la art.90 din Codul fiscal, reţin un impozit în mărime de 10% din veniturile obţinute de către persoanele fizice, care nu desfășoară activitate de întreprinzător, de la transmiterea în posesie şi/sau folosinţă (locaţiune, arendă, uzufruct, superficie) a proprietăţii mobiliare şi imobiliare, cu excepţia arendei terenurilor agricole.

Astfel, în cazul locaţiunii unui mijloc de transport de la o persoana fizica care nu desfăşoară activitate de întreprinzător, entitatea urmează să reţină impozitul pe venit în mărime de 10% din venitul achitat.

Reţinerea finală a impozitului stabilit prin articolul menționat scuteşte beneficiarul veniturilor specificate de la includerea lor în componenţa venitului brut, precum şi de la declararea acestora. 

[Modificările operate în temeiul aprobării Legii nr.171 din 19.12.2019 Monitorul Oficial al R. Moldova nr. 393-399 din 27.12.2019, în vigoare 01.01.2020 ]

Arhiva

Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...