Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Poate fi efectuată atestarea, pe formularele eliberate de alte state, a rezidenței pentru cetățenii străini care au devenit rezidenți în scopuri fiscale ai Republicii Moldova?
În temeiul art.793 din Codul fiscal și a pct.23 din Anexa nr.7 a Ordinului Ministrului finanțelor nr.50/2017, în cazuri speciale, în scopul aplicării prevederilor Convențiilor pentru evitarea dublei impuneri, contribuabilii - rezidenți ai Republicii Moldova urmează să completeze formularele emise în conformitate cu legislația fiscală a statelor solicitante, anexând la acestea Certificatul de rezidență al Republicii Moldova (Forma 1-DTA17), autentificate prin aplicarea ştampilei de către Serviciul Fiscal de Stat al Republicii Moldova.
Suplimentar la formularul eliberat de alt stat, contribuabilii urmează să prezinte:
1) Cererea de eliberare a Certificatului de rezidență (Forma CCR17);
2) Copia paşaportului persoanei fizice cetăţean străin sau a paşaportului apatridului ori copia permisului de şedere (provizoriu) sau copia buletinului de identitate, cu excepţia cazului în care cererea este semnată prin intermediul Serviciului guvernamental de semnătură electronică (MSign), conform prevederilor Legii Republicii Moldova nr.124/2022, personal, de către contribuabil;
3) Documentul în original, eliberat de Poliţia de Frontieră, despre intrările şi ieşirile în/din Republica Moldova pentru anul fiscal respectiv, care atestă prezenţa persoanei fizice cetăţean străin în Republica Moldova pentru o perioadă sau perioade ce depăşesc în total 183 de zile.
- Care este modalitatea de impozitare a veniturilor, îndreptate spre plată persoanelor juridice nerezidente, obținute din prestarea serviciilor persoanelor specificate la art.90 din Codul fiscal pe teritoriul Republicii Moldova?
În conformitate cu prevederile art.71 alin.(1) lit.b1) din Codul fiscal, venituri ale nerezidenților obținute din Republica Moldova se consideră alte venituri din servicii prestate pe teritoriul Republicii Moldova care nu sunt prevăzute în articolul 71 din Codul fiscal.
Potrivit art.73 alin.(1) din Codul fiscal, veniturile persoanelor juridice nerezidente, specificate la art.71, cu excepţia celor de la alin.(1) lit.a), care nu ţin de o reprezentanţă permanentă în Republica Moldova urmează a fi supuse impunerii la sursa de plată potrivit art.91 din Codul fiscal, fără dreptul la deduceri, cu excepţia veniturilor din prestarea de servicii ce ţin de deschiderea şi gestionarea conturilor corespondente ale băncilor corespondente şi de efectuarea decontărilor.
Prin urmare, veniturile persoanei juridice nerezidente obținute din prestarea serviciilor pe teritoriul Republicii Moldova urmează a fi impozitate la sursa de plată în modul prevăzut la art.73 alin.(1) din Codul fiscal, conform cotelor stabilite la art. 91 din Codul fiscal.
- La solicitarea unei entităţi, în Republica Moldova sunt invitați specialişti străini, care furnizează diverse servicii (consultaţii referitor la procesul de producere, calitatea producţiei, auditul firmei etc.). Întreprinderea acordă nerezidenţilor cazarea pe cont propriu. Se consideră oare aceste plăţi achitate în folosul nerezidenţilor ca cheltuieli de reprezentanţă?
În conformitate cu prevederile pct. 51 din Regulamentul cu privire la determinarea obligaţiilor fiscale aferente impozitului pe venitul persoanelor juridice şi persoanelor fizice care practică activitate de întreprinzător, aprobat prin Hotărîrea Guvernului nr. 693/2018, la cheltuieli de reprezentanţă, ce ţin de activitatea de întreprinzător a entităţii se raportează doar cheltuielile suportate pentru primirea delegaţiilor, atît în Republica Moldova, cît şi în afara Republicii Moldova, ce contribuie la buna desfăşurare a activităţii de întreprinzător şi includ:
1) cheltuielile pentru primirea oficială a delegaţiilor, inclusiv a celor străine, pentru încheierea diverselor acorduri, contracte etc.;
2) cheltuielile pentru frecventarea manifestărilor culturale şi reprezentaţiilor teatralizate în procesul de negocieri ale unor acorduri în scop antreprenorial;
3) cheltuielile de transport în timpul primirii delegaţiilor conform programului stabilit;
4) cheltuielile pentru achitarea serviciilor traducătorilor neîncadraţi în personalul întreprinderii;
5) cheltuielile pentru trataţii în timpul şi locul unde decurg negocierile de afaceri şi manifestările culturale respective;
6) сadouri/suvenire în mărimea ce nu depăşeşte 2% din suma scutirii personale anuale, pentru fiecare persoană, primită în delegaţie/deplasare realizată conform programului.
Astfel, conform prevederilor Hotărîrii menţionate, cheltuielile privind cazarea şi alimentarea persoanelor nerezidente nu se atribuie la cheltuieli de reprezentanţă.
- Urmează oare a fi eliberat Certificat de rezidență (Forma 1-DTA17) agenţilor economici din Unitatea administrativ teritorială din stânga Nistrului?
Agentul economic din Unitatea administrativ teritorială din stânga Nistrului poate solicita Certificat de rezidență (Froma 1-DTA17) doar în cazul în care acesta este înregistrat la ASP, dispunând de cod IDNO și având înscrise datele provizorii în Registrul de Stat al Întreprinderilor şi în Registrul de Stat al Organizaţiilor.
- Care sunt actele necesare pentru a obține certificatul de rezidență (Forma 1- DTA17)?
În conformitate cu prevederile pct.211 din Instrucțiunea cu privire la modul de completare a formularelor-tip ce atestă rezidența și impozitul pe venit achitat de către nerezidenți în Republica Moldova, aprobată prin anexa nr.7 la Ordinul Ministrului Finanțelor nr.50/2017, Certificatul de rezidență (Forma 1-DTA17) se eliberează pentru fiecare categorie de contribuabili după cum urmează:
1. Pentru persoanele juridice şi întreprinderile cu statut de persoană fizică, care desfășoară activitate de întreprinzător: Cererea de eliberare a Certificatului de rezidență (Forma CCR17).
2. Pentru persoanele fizice cetăţeni ai Republicii Moldova: Cererea de eliberare a Certificatului de rezidență (Forma CCR17) și copia buletinului de identitate sau a oricărui alt document care atestă identitatea şi domiciliul persoanei fizice, cu excepţia cazului în care cererea este semnată prin intermediul Serviciului guvernamental de semnătură electronică (MSign), conform prevederilor Legii Republicii Moldova nr.124/2022, personal, de către contribuabil.
3. Pentru persoanele fizice cetăţeni străini sau apatrizi care, în scopuri fiscale, au obţinut statut de rezident al Republicii Moldova:
- Cererea de eliberare a Certificatului de rezidență (Forma CCR17);
- Copia paşaportului persoanei fizice cetăţean străin sau a paşaportului apatridului ori copia permisului de şedere (provizoriu) sau copia buletinului de identitate, cu excepţia cazului în care cererea este semnată prin intermediul Serviciului guvernamental de semnătură electronică (MSign), conform prevederilor Legii Republicii Moldova nr.124/2022, personal, de către contribuabil;
- Documentul în original, eliberat de Poliţia de Frontieră, despre intrările şi ieşirile în/din Republica Moldova pentru anul fiscal respectiv, care atestă prezenţa persoanei fizice cetăţean străin sau apatrid în Republica Moldova pentru o perioadă sau perioade ce depăşesc în total 183 de zile.
Ordinul SFS nr. 405 din 26-08-2024
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.