Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care a fost dat răspunsul la următoarea întrebare:
Cum se va aprecia valoarea impozabilă cu TVA a livrărilor de mărfuri/servicii pentru care obligația cumpărătorului față de furnizor se diminuează cu valoarea bonusurilor, punctelor de loialitate și altor modalități (instrumente) de promovare a vânzărilor?
Potrivit prevederilor art.2114 alin.(4) din Legea cu privire la comerțul interior nr.231/2010, reduceri comerciale – reduceri de la costul produsului (discount, rabat, bonus, retrobonus). Conform art.2116 alin.(4) din Legea nr.231/2010, plățile și costurile stipulate la alin.(2) lit.b)–f), precum și orice reduceri comerciale solicitate de cumpărător ulterior contractului comercial, inclusiv urmare a reușitei de pe urma vânzării, fac obiectul unor contracte separate sau anexe distincte a contractelor comerciale, se înregistrează separat în evidențele contabile ale furnizorului și se reflectă în factura fiscală (cu anexarea actului justificativ). Reducerile obținute conform prevederilor prezentului alineat se exclud din costul de achiziție al produselor.
În conformitate cu standardul național de contabilitate „Creanțe și investiții financiare”, aprobat prin Ordinul Ministerului Finanțelor nr.118/2013:
- Creanțele comerciale se contabilizează pe măsura livrării bunurilor, prestării serviciilor și executării lucrărilor ca majorare concomitentă a creanțelor și veniturilor după caz, a datoriilor curente (pct.18 din SNC);
- Creanțele comerciale recunoscute inițial se ajustează în cazul:
1) acordării reducerilor de preț după vînzarea bunurilor/prestarea serviciilor;
2) acordării de bonusuri pentru îndeplinirea condițiilor contractuale;
3) returnării bunurilor vîndute;
4) corectării erorilor etc. (pct.21 din SNC)
- Ajustarea creanțelor comerciale, cu excepția corectării erorilor, se contabilizează:
1) în cazul în care recunoașterea inițială și ajustarea creanțelor (fără TVA) au loc în aceiași perioadă de gestiune – ca stornare a creanțelor și veniturilor curente;
2) în cazul în care recunoașterea inițială și ajustarea creanțelor (fără TVA) au loc în perioade de gestiune diferite – ca majorare a cheltuielilor (pierderii) sau diminuare a provizioanelor și diminuare a creanțelor curente;
3) indiferent de perioada de gestiune în care au avut loc recunoașterea inițială și ajustarea creanțelor – ca stornare a creanțelor și datoriilor curente la suma TVA aferentă creanțelor (pct.22 din SNC).
În conformitate cu prevederile art.98 alin.(1) lit.c) din Codul fiscal, valoarea impozabilă a livrării impozabile a mărfurilor, serviciilor, după livrarea sau achitarea lor, urmează a fi ajustată, cu condiția prezentării documentelor de confirmare, dacă valoarea impozabilă a livrării impozabile a fost redusă în urma acordării discontului.
Totodată, art.97 alin.(1) din Codul fiscal, stabilește că valoarea impozabilă a livrării impozabile, reprezintă valoarea livrării achitate sau care urmează a fi achitată (fără TVA).
În condițiile în care este prevăzută obligația de documentare a livrării prin factură fiscală, la ajustarea valorii impozabile a livrării impozabile se va ține cont de prevederile art.1171 alin.(12) din Codul fiscal. Astfel, la diminuarea obligației de plată a cumpărătorului în condițiile expuse, valoarea impozabilă a livrării impozabile se ajustează.
Ordinul SFS nr. 578 din 10-12-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.
