Ministerul Muncii și Protecției Sociale a elaborat proiectul de lege care vizează modificarea unor acte normative, având ca scop principal armonizarea legislației naționale cu reglementările Uniunii Europene și reglementarea unor noi forme de angajare a persoanelor, în special prin intermediul agenților de muncă temporară. În prezent, activitatea agenților de muncă temporară nu este reglementată de cadrul normativ național, ceea ce poate duce la dificultăți în protejarea drepturilor lucrătorilor temporari și asigurarea unor condiții de muncă sigure și conforme cu standardele internaționale.
Concomitent, având în vedere angajamentele internaționale ale Republicii Moldova, precum și cerințele Uniunii Europene privind protecția muncii și securitatea lucrătorilor, este necesar ca legislația națională să fie actualizată pentru a reglementa activitatea agenților de muncă temporară.
Astfel, prezentul proiectul de lege propune completarea Codului muncii cu noțiuni noi, specifice activității agenților de muncă temporară. De asemenea se propune introducerea unui capitol nou în Titlul X al Codului muncii, care va reglementa munca prin agent de muncă temporar.
Astfel, agent de muncă temporară va fi definit ca o persoană juridică sau fizică care desfășoară activitate de întreprinzător care a notificat Inspectoratul de Stat al Muncii, despre inițierea activității sale și care încheie cu salariații temporari contracte individuale de muncă pe perioadă determinată sau nedeterminată sau are raporturi de muncă, pentru a-i pune la dispoziția unor utilizatori, pentru a lucra cu titlu temporar sub supravegherea și conducerea acestora.
Concomitent, salariat temporar va fi definit ca salariatul care a încheiat un contract individual de muncă sau se află întrun raport de muncă cu un agent de muncă temporară în vederea punerii sale la dispoziția unui utilizator pentru a lucra temporar sub supravegherea și conducerea acestuia.
Proiectul de lege stabilește, de asemenea, drepturile și obligațiile dintre agentul de muncă temporară, utilizator și salariați. Munca prin agent de muncă temporară va fi munca prestată de un salariat temporar care a încheiat un contract individual de muncă sau se află într-un raport de muncă cu un agent de muncă temporară şi care este pus la dispoziţia utilizatorului pentru a lucra temporar sub supravegherea şi conducerea acestuia.
În ceea ce privește obligațiile agentului de muncă temporară, agentul de muncă temporară va fi responsabil pentru reținerea și virarea contribuțiilor de asigurări sociale, prima de asigurare medicală și impozitele datorate de salariatul temporar către bugetul public național. Totodată, agentul de muncă temporară va plăti pentru salariatul temporar toate contribuțiile datorate.
Pe durata misiunii de muncă temporară, salariații temporari vor beneficia de aceleași condiții de bază de muncă și de angajare care s-ar aplica dacă ar fi fost angajați direct de utilizator pentru același loc de muncă. Aceste condiții vor include, în special, durata timpului de muncă, munca suplimentară, repausul zilnic și săptămânal, munca de noapte, concediile, sărbătorile legale și salariul.
De asemenea, proiectul de lege prevede obligația agenților de muncă temporară de a informa salariații cu privire la condițiile de muncă și de a asigura securitatea și sănătatea acestora la locul de muncă. În plus, proiectul propune ca activitatea agenților de muncă temporară să fie notificată Inspectoratului de Stat a Muncii (ISM), care va avea responsabilitatea de a monitoriza și controla această activitate.
În plus, pentru a asigura o mai mare transparență și eficiență în aplicarea acestor reglementări, se propune modificarea Codului contravențional, prin includerea sancțiunilor pentru nenotificarea ISM despre activitatea în calitate de agenți de muncă temporară. Astfel, desfășurarea de către o persoană juridică sau fizică a activității de agent de muncă temporară fără notificarea prealabilă a Inspectoratului de Stat al Muncii, în termenul și condițiile Codului muncii, se va sancţiona cu amendă de la 100 la 170 de unităţi convenţionale aplicată persoanei fizice, cu amendă de la 200 la 300 de unităţi convenţionale aplicată persoanei cu funcţie de răspundere, cu amendă de la 300 la 450 de unităţi convenţionale aplicată persoanei juridice.