Stimaţi cititori, vă informăm că SFS a plasat actualizări a Bazei generalizate a practicii fiscale prin care au fost date răspunsuri la următoarele întrebări:
- Care sunt criteriile pentru atribuirea ambalajelor la categoria ambalajelor de desfacere?
În conformitate cu art.3 din Legea nr.1540 din 25 februarie 1998 privind plata pentru poluarea mediului, în scopul aplicării Legii, ambalaj de desfacere reprezintă obiect conceput sau proiectat pentru a fi umplut în punctele de vânzare, precum şi obiect de unică folosinţă umplut sau conceput astfel încât să fie umplut în punctele de desfacere.
Astfel, indiferent de modul de utilizare a ambalajelor, în condițiile în care ele sunt proiectate pentru umplerea la punctele de desfacere/vânzare, ele se încadrează în noțiunea ambalajelor de desfacere.
În acest sens, Anexa nr.1 la Regulamentul privind ambalajele şi deşeurile de ambalaje, aprobată prin Hotărârea Guvernului 561/2020, specifică exemple ilustrative, dar nu și exhaustive, pentru atribuirea ambalajelor la categoria ambalajelor de desfacere. Astfel, ca exemple a ambalajelor de desfacere, ce au au fost concepute pentru a fi umplute la punctul de vânzare sunt enumerate:
- pungile din plastic sau din hârtie;
- farfuriile şi paharele de unică folosinţă;
- folia alimentară aderentă;
- pungile pentru sandviciuri;
- folia de aluminiu;
- husele din folie de plastic pentru protejarea hainelor curăţate în curăţătorii.
Totodată nu se califică ca ambalaje de desfacere, următoarele obiecte:
- paletele de amestecat;
- tacâmurile de unică folosinţă;
- formele din hârtie pentru copt (vândute goale);
- şerveţelele dantelate pentru prăjituri, vândute fără prăjituri.
- În ce cazuri ambalajele ce nu conțin produse/bunuri sunt pasibile impunerii cu taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului?
Reieșind din prevederile articolului 11 din Legea nr.1540/1998 în scopul aplicării taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului, în raport cu ambalaje urmează a fi asigurată simultan existența obiectului și subiectului impunerii.
În conformitate cu art.11 alin.(2) lit.c) din Legea nr.1540/1998, unul din obiectele impozabile cu taxă reprezintă ambalajele de desfacere. În scopul calificării ambalajelor ca ambalaje de desfacere art.3 din lege le determină ca obiecte concepute sau proiectate pentru a fi umplute în punctele de vânzare, precum şi obiect de unică folosinţă umplut sau conceput astfel încât să fie umplut în punctele de desfacere. Astfel, indiferent de modul de utilizare a ambalajelor, în condițiile în care ele sunt proiectate pentru umplerea la punctele de desfacere/vânzare, ele se încadrează în noțiunea ambalajelor de desfacere.
Totodată, alineatul (1) al art.11 din Lege stabilește în calitate de subiecți ai impunerii cu taxă în raport cu ambalajele de desfacere pe:
- cumpărătorii acestora de la persoane fizice şi juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al acesteia;
- producătorii acestora care plasează pe piaţă ambalajele respective.
- importatorii acestora care importă ambalajele respective.
În acest sens sunt pasibilie taxării obiectele care nu conțin produse/mărfuri ce poartă funcția de ambalaj și corespund noțiunii din art.3 din Legea nr.1540/1998 pentru ambalajul de desfacere la:
- plasarea pe piață de către producătorul acestora;
- importul lor de către importator;
- procurarea lor din partea stângă a Nistrului.
- Reprezintă obiect al impunerii cu taxa pentru mărfurile, care în procesul utilizării cauzează poluarea mediului, obiectele din plastic concepute pentru a conține produse, cum ar fi caserolele din plastic de unică folosință (exemplu: cutii pentru tort, biscuiți), importate sau produse local, care urmează să fie comercializate pe teritoriul Republicii Moldova?
În conformitate cu art.11 alin.(1) din Legea nr.1540 din 25 februarie 1998 privind plata pentru poluarea mediului, subiecţi ai taxei pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului reglementate de prezentul articol sunt persoanele juridice, indiferent de tipul de proprietate şi forma juridică de organizare, şi persoanele fizice care desfăşoară activitate de întreprinzător, sub orice formă stabilită de legislaţie, şi anume:
a) producătorii de mărfuri indicate în anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998;
b) importatorii de mărfuri indicate în anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998;
c) cumpărătorii care procură mărfuri, ambalaje de desfacere, precum şi mărfuri ambalate în ambalaje, prevăzute la alin.(2) din Legea nr.1540/1998, de la persoane fizice şi juridice de pe teritoriul Republicii Moldova care nu au relaţii fiscale cu sistemul bugetar al acesteia;
d) producătorii şi importatorii care plasează pe piaţă produse şi mărfuri ambalate în ambalaje din materialele prevăzute la alin.(2) lit.b) art.11 din Legea nr.1540/1998;
e) producătorii şi importatorii care plasează pe piaţă ambalajele prevăzute la alin.(2) lit.c) art.11 din Legea nr.1540/1998. Totodată, conform cu art.11 alin.(2) din Legea nr.1540 din 25 februarie 1998 privind plata pentru poluarea mediului, obiect al impunerii cu taxa pentru mărfurile care, în procesul utilizării, cauzează poluarea mediului îl constituie:
a) mărfurile indicate în anexa nr.8 la Legea nr.1540/1998;
b) ambalajul primar, secundar şi/sau terţiar, fabricat din plastic, lemn, hârtie, carton, sticlă, metale (inclusiv aluminiu), ce conţine produse şi/sau facilitează şi protejează manevrarea, transportul mai multor unităţi de produse/bunuri, şi/sau grupează mai multe unităţi de produse/bunuri, şi/sau facilitează livrarea lor de la producător la utilizatorul sau consumatorul final;
c) ambalajele de desfacere.
Conform art.3 din Lege, ambalaj de desfacere reprezintă obiect conceput sau proiectat pentru a fi umplut în punctele de vânzare, precum şi obiect de unică folosinţă umplut sau conceput astfel încât să fie umplut în punctele de desfacere.
Astfel, luând în considerație cele menționate, caserolele din plastic de unică folosință reprezintă obiect al impunerii cu taxa pentru poluarea mediului, dat fiind faptul că acestea se încadrează în noțiunea de ambalaj de desfacere, și reprezintă obiect conceput de a fi umplut la punctul de vânzare/de desfacere.
Ordinul SFS nr. 269 din 21-05-2025
Notă: Vă atragem atenția asupra faptului că, pot fi efectuate actualizări ale răspunsurilor oferite de către Serviciul Fiscal de Stat, de aceea vă rugăm să consultați suplimentar răspunsurile actualizate ale bazei de date.