37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Taxa pentru amanajarea teritoriului. Ce trebuie să cunoști

Taxa pentru amanajarea teritoriului. Ce trebuie să cunoști

15.09.20223.944 views

2

(4 voturi, medie: 5,00 din 5)
Se încarcă...

Conform art. 290 alin.  (1) lit. a) din Codul fiscal, subiecții ai impunerii cu taxa pentru amenajarea teritoriului sunt persoanele juridice sau fizice înregistrate în calitate de întreprinzători şi persoanele ce desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei, care dispun de bază impozabilă.

Obiect al impunerii şi bază impozabilă a taxei respective este numărul mediu scriptic trimestrial al salariaţilor şi, suplimentar:

- în cazul întreprinderilor individuale şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) – fondatorul întreprinderii individuale, fondatorul şi membrii gospodăriilor ţărăneşti (de fermier);

- în cazul persoanelor care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei – numărul de persoane abilitate prin lege pentru desfăşurarea activităţii profesionale în sectorul dat.

Legislația fiscală, definește numărul mediu de salariați drept efectivul de salariați pentru o perioadă gestionară, determinat în funcție de indicii numărului scriptic (art. 288 alin. 10) din CF).

Concomitent, efectivul de salariați reprezină toate persoanele angajate cu contract de muncă pe durată determinată sau nedeterminată (încadraţi în serviciul permanent, sezonier, temporar pentru executarea anumitor lucrări), pe termen de o zi şi mai mult de la momentul angajării. Nu se includ în efectivul de salariaţi:

– persoanele care execută lucrări conform contractelor de drept civil (contract de antrepriză, contract de prestări servicii, contract de transport etc.);

– persoanele care prestează muncă prin cumul (cumularzii externi);

– persoanele cu contractul individual de muncă suspendat şi cele aflate în concediu de maternitate;

– persoanele care exercită unele activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri).

În conformitate cu art. 293 alin. (1) din CF, taxa pentru amenjarea teritoriului se calculează de către subiectul impunerii în funcţie de baza impozabilă şi cota taxei. Responsabil de stabilirea cotelor taxelor locale este administrația publică locală. Taxele locale sunt puse în aplicare de către autorităţile administraţiei publice locale prin emiterea de către consiliul local a unei decizii în acest sens.

Notă. Pentru anul 2022, potrivit Anexei nr. 1 la Decizia Consiliului municipal Chişinău nr.13/1 din 15.12.2021 cu privire la aprobarea și punearea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2022  este stabilită cota de 165 lei (anual) pentru fiecare salariat și/sau fondator al întreprinderii individuale, al gospodăriei țărănești (de fermier), de asemenea membrii acesteia și/sau pentru ifecare persoană ce desfășoară activitate profesională în sectorul justiției.

Plata taxei urmează a fi efectuată de către subiecţii impunerii, trimestrial, până la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar la contul trezorerial de venituri al bugetului local.

Se scutesc de la plata taxei:

  • Autoritățile publice și instituțiile finanțate de la bugetele de toate nivelurile.
  • Misiunile diplomatice și oficiile consulare acredite în Republica Moldova, precum și reprezentanțele organizațiilor internaționale acreditate în Republica Molodova, în baza principiului reciprocității, în conformitate cu tratatele internaționale la care Republica Moldova este parte.
  • Banca Națională a Moldovei.
  • Fondatorii gospodăriilor țărănești (de fermieri) care au atins vârsta de pensionare.
  • Persoanele fizice care desfășoară activități independente în cadrul piețelor create conform art. 12 din Legea nr.231/2010 ,,Cu privire la comerțul interior”.
  • Proprietarii sau deținătorii bunurilor rechiziționate în interes public, pe perioada rechiziției, conform legislației.
  • Subiecții care desfășoară activități în domeniul achizițiilor de produse din fitotehnie și/sau horticultură și/sau de obiecte ale regnului vegetal, conform cap. 10³ din Titlul II al Codului Fiscal.

În conformitate cu art. 296 din Codul fiscal, autoritatea administraţiei publice locale, dacă efectuează concomitent modificările corespunzătoare în bugetul local, poate:

         a) să acorde subiecţilor impunerii scutiri suplimentare celor menţionate supra;

         b) să acorde amînări la plata taxei pe anul fiscal respectiv;

         c) să prevadă înlesniri pentru categoriile social-vulnerabile ale populaţiei.

Notă. Darea de seamă pe taxele locale (Forma TL 13), aprobată prin Ordinul IFPS nr. 1603 din 20.12.2012, care include și taxa pentru amenajarea teritoriului, se prezintă de către contribuabili, în termen de până la data de 25 a lunii următoare trimestrului de gestiune.

Suplimentar, întreprinzătorul individual, gospodăria ţărănească (de fermier) al căror număr mediu anual de salariaţi, pe parcursul perioadei fiscale, nu depăşeşte 3 unităţi şi care nu sînt înregistraţi ca plătitori de T.V.A. prezintă, în termen de pînă la 25 martie al anului următor anului fiscal de gestiune, o dare de seamă fiscală unificată (Forma UNIF21) privind taxele locale, cu excepţia taxei pentru parcaj, cu achitarea taxelor în acelaşi termen.

Reamintim, că Darea de seamă pe taxele locale (Forma TL 13) constă din Darea de seamă propriu-zisă şi o Anexă la Darea de seamă. În Anexa la Darea de seamă sunt prevăzute câte 8 rînduri pentru fiecare taxă în parte, ce urmează a fi completate cu informaţii pe fiecare subdiviziune a întreprinderii în cadrul cărora se identifică obiecte impozabile cu taxa locală respectivă. În caz de necesitate, numărul de rînduri poate fi majorat.

Conform art. 290 alin.  (1) lit. a) din Codul fiscal, subiecții ai impunerii cu taxa pentru amenajarea teritoriului sunt persoanele juridice sau fizice înregistrate în calitate de întreprinzători şi persoanele ce desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei, care dispun de bază impozabilă.

Obiect al impunerii şi bază impozabilă a taxei respective este numărul mediu scriptic trimestrial al salariaţilor şi, suplimentar:

- în cazul întreprinderilor individuale şi gospodăriilor ţărăneşti (de fermier) – fondatorul întreprinderii individuale, fondatorul şi membrii gospodăriilor ţărăneşti (de fermier);

- în cazul persoanelor care desfăşoară activitate profesională în sectorul justiţiei – numărul de persoane abilitate prin lege pentru desfăşurarea activităţii profesionale în sectorul dat.

Legislația fiscală, definește numărul mediu de salariați drept efectivul de salariați pentru o perioadă gestionară, determinat în funcție de indicii numărului scriptic (art. 288 alin. 10) din CF).

Concomitent, efectivul de salariați reprezină toate persoanele angajate cu contract de muncă pe durată determinată sau nedeterminată (încadraţi în serviciul permanent, sezonier, temporar pentru executarea anumitor lucrări), pe termen de o zi şi mai mult de la momentul angajării. Nu se includ în efectivul de salariaţi:

– persoanele care execută lucrări conform contractelor de drept civil (contract de antrepriză, contract de prestări servicii, contract de transport etc.);

– persoanele care prestează muncă prin cumul (cumularzii externi);

– persoanele cu contractul individual de muncă suspendat şi cele aflate în concediu de maternitate;

– persoanele care exercită unele activităţi necalificate cu caracter ocazional (zilieri).

În conformitate cu art. 293 alin. (1) din CF, taxa pentru amenjarea teritoriului se calculează de către subiectul impunerii în funcţie de baza impozabilă şi cota taxei. Responsabil de stabilirea cotelor taxelor locale este administrația publică locală. Taxele locale sunt puse în aplicare de către autorităţile administraţiei publice locale prin emiterea de către consiliul local a unei decizii în acest sens.

Notă. Pentru anul 2022, potrivit Anexei nr. 1 la Decizia Consiliului municipal Chişinău nr.13/1 din 15.12.2021 cu privire la aprobarea și punearea în aplicare a taxelor locale pentru anul 2022  este stabilită cota de 165 lei (anual) pentru fiecare salariat și/sau fondator al întreprinderii individuale, al gospodăriei țărănești (de fermier), de asemenea membrii acesteia și/sau pentru ifecare persoană ce desfășoară activitate profesională în sectorul justiției.

Plata taxei urmează a fi efectuată de către subiecţii impunerii, trimestrial, până la data de 25 a lunii imediat următoare trimestrului gestionar la contul trezorerial de venituri al bugetului local.

Se scutesc de la plata taxei:

  • Autoritățile publice și instituțiile finanțate de la bugetele de toate nivelurile.
  • Misiunile diplomatice și oficiile consulare acredite în Republica Moldova, precum și reprezentanțele organizațiilor internaționale acreditate în Republica Molodova, în baza principiului reciprocității, în conformitate cu tratatele internaționale la care Republica Moldova este parte.
  • Banca Națională a Moldovei.
  • Fondatorii gospodăriilor țărănești (de fermieri) care au atins vârsta de pensionare.
  • Persoanele fizice care desfășoară activități independente în cadrul piețelor create conform art. 12 din Legea nr.231/2010 ,,Cu privire la comerțul interior”.
  • Proprietarii sau deținătorii bunurilor rechiziționate în interes public, pe perioada rechiziției, conform legislației.
  • Subiecții care desfășoară activități în domeniul achizițiilor de produse din fitotehnie și/sau horticultură și/sau de obiecte ale regnului vegetal, conform cap. 10³ din Titlul II al Codului Fiscal.

În conformitate cu art. 296 din Codul fiscal, autoritatea administraţiei publice locale, dacă efectuează concomitent modificările corespunzătoare în bugetul local, poate:

         a) să acorde subiecţilor impunerii scutiri suplimentare celor menţionate supra;

         b) să acorde amînări la plata taxei pe anul fiscal respectiv;

         c) să prevadă înlesniri pentru categoriile social-vulnerabile ale populaţiei.

Notă. Darea de seamă pe taxele locale (Forma TL 13), aprobată prin Ordinul IFPS nr. 1603 din 20.12.2012, care include și taxa pentru amenajarea teritoriului, se prezintă de către contribuabili, în termen de până la data de 25 a lunii următoare trimestrului de gestiune.

Suplimentar, întreprinzătorul individual, gospodăria ţărănească (de fermier) al căror număr mediu anual de salariaţi, pe parcursul perioadei fiscale, nu depăşeşte 3 unităţi şi care nu sînt înregistraţi ca plătitori de T.V.A. prezintă, în termen de pînă la 25 martie al anului următor anului fiscal de gestiune, o dare de seamă fiscală unificată (Forma UNIF21) privind taxele locale, cu excepţia taxei pentru parcaj, cu achitarea taxelor în acelaşi termen.

Reamintim, că Darea de seamă pe taxele locale (Forma TL 13) constă din Darea de seamă propriu-zisă şi o Anexă la Darea de seamă. În Anexa la Darea de seamă sunt prevăzute câte 8 rînduri pentru fiecare taxă în parte, ce urmează a fi completate cu informaţii pe fiecare subdiviziune a întreprinderii în cadrul cărora se identifică obiecte impozabile cu taxa locală respectivă. În caz de necesitate, numărul de rînduri poate fi majorat.

Comentarii

  1. Anonim spune:

    Administratorii la SRL daca nu au angajati platesc tacse pentru amenajare

    1. Veaceslav Ciobanu spune:

      Daca administratorul activeaza in baza unui contract de munca – Da, daca proprietarul indeplineste functiile de administrator fara salariu – Nu, daca activeaza prin cumul -Nu

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...