37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Valentina Buliga s-a întîlnit cu grupul de femei însărcinate nemulțumite de modificările la Legea privind indemnizațiile pentru incapacitate de muncă și alte prestații de asigurări sociale

Valentina Buliga s-a întîlnit cu grupul de femei însărcinate nemulțumite de modificările la Legea privind indemnizațiile pentru incapacitate de muncă și alte prestații de asigurări sociale

(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...
false false false RU X-NONE X-NONE

Valentina Buliga s-a întîlnit cu grupul de femei însărcinate nemulțumite de modificările la Legea privind indemnizațiile pentru incapacitate de muncă și alte prestații de asigurări sociale

 

Ministrul Muncii, Protecției Sociale și Familiei, Valentina Buliga, însoțită de specialiștii ministreului și Casei Naționale pentru Asigurări Sociale, s-au întîlnit cu un grup de cetățeni ce au reprezentat femeile însarcinate și mamele cu copii mici ce nu sunt deacord cu modificările la Legea privind indemnizațiile pentru incapacitate de muncă și alte prestații de asigurări sociale.
Ministru Valentina Buliga le-a vorbit petiționarilor despre principiile sistemului de asigurări sociale din Republica Moldova.
Invitații au fost informați că începînd cu anul 1999, sistemul public de asigurări sociale este întemeiat pe animite principii care fac posibilă organizarea şi funcţionarea eficientă a acestuia prevăzute în Legea privind sistemul public de asigurări sociale şi anume - principiul egalităţii, care asigură tuturor participanţilor la sistemul public - contribuabili şi beneficiari - un tratament nediscriminatoriu în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile prevăzute de lege, precum şi principiul contributivităţii, conform căruia fondurile de asigurări sociale se constituie pe baza contribuţiilor datorate de persoanele fizice şi juridice participante la sistemul public, iar drepturile de asigurări sociale se cuvin pe temeiul contribuţiilor de asigurări sociale plătite.
Tariful total al contribuțiilor de asigurări sociale în mărime de 29%, din care contribuția individuală de asigurări sociale constituie 6%, iar contribuția datorată de angajator – 23% nu acoperă în mărime deplină costul prestațiilor sociale. 
Modificările operate în Legea privind indemnizațiile pentru incapacitate de muncă și alte prestații de asigurări sociale nr. 289-XV din 22.07.2004 (în vigoare de la 01 aprilie 2014) au fost necesare pentru a asigura coraportul echitabil între contribuțiile achitate și plățile promise sub forma de indemnizații pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obișnuite sau de accidente nelegate de muncă, indemnizații de maternitate, indemnizații pentru creșterea copilului pina la împlinirea vîrstei de 3 ani, persoanelor asigurate, etc. 
Conform legislației naționale mărimea indemnizației de maternitate constituie 100% din venitul mediu lunar asigurat al femeii, sau al soțului în cazul femeii care se află la întreținerea soțului asigurat, iar din această indemnizație nu se achită impozit pe venit, contribuții de asigurări sociale și contribuții medicale.
Asfel, rămîne la latitudinea femeii să decidă vis-a-vis de faptul dacă va uza de dreptul de a beneficia de indemnizația de maternitate sau va continua activitatea de muncă. Însă, in cazul în care femeia va continua activitatea de muncă după acordarea concediului de maternitate, aceasta va beneficia doar de salariu, deoarece indemnizația de maternitate reprezintă înlocuirea venitului pierdut.
Baza de calcul a indemnizațiilor de asigurări sociale, expusă într-o redacție nouă, prescrie modalitate de determinare a venitului mediu lunar asigurat în cazul în care persoana și-a pierdut venitul din cauza bolii obișnuite sau de accidente nelegate de muncă, maternitații, nașterii copiului, îngrijirii copilului pînă la vîrsta de 3 ani, îngrijirii copilului bolnav pînă la vîrsta de 10 ani.

Conform modificărilor operate, a fost extinsă perioada care se ia în calcul la determinarea venitului mediu lunar asigurat de la 6 la 12 luni; includerea in baza de calcul a venitului mediu lunar asigurat din toate lunile luate in calcul din perioada de 12 luni, indiferent de faptul că lunile au fost lucrate complet sau incomplet.

Menționăm că la momentul elaborării legii a fost consultată experiența mai multor state europene. In Romania, baza de calcul a indemnizației constituie 12 luni, în Bulgaria, Federația Rusă și Cazahstan  – 24 de luni.

Ținem să menționăm că modificările propuse la baza de calcul vin să asigure o protecție socială persoanelor de buna credință care au achitat contribuții de asigurări sociale pentru o perioadă mai mare și dintr-un venit mai mare în raport cu persoanele care au avut posibilitate, prin diferite metode, să-și majoreze artificial venitul din care se calculează aceste indemnizatii doar pentru una sau două luni lucrate complet înainte de luna în care survine riscul asigurat (îmbolnăvirea, maternitatea, creșterea copilului ), iar în celelate luni lucrate incomplet să confirme doar un venit echivalent cu 900 de lei, sau in cazul cînd în venitul asigurat din care se calculează indemnizația au fost incluse prime în mărimi exagerate de către angajator (pe cînd altor angajaţi salariul rămînînd acelaşi), cazuri întîlnite preponderent la Societăţile cu răspunderi limitate (SRL).
Potrivit Legii privind sistemul public de asigurări sociale, în stagiul de cotizare se includ lunile pentru care s-au plătit contribuţii de asigurări sociale aferente cel puţin salariului minim lunar pe ţară stabilit.

În cazul în care persoana, de exemplu, în perioada celor 12 luni calendaristice, o lună sau cîteva luni s-a aflat în concediu medical, venitul obţinut pentru concediul medical nu constituie venit asigurat, deoarece nu s-au calculat contribuţii de asigurări sociale, respectiv venitul asigurat în această lună este 0, din care cauză se substituie cu 900 lei sau 1400 lei în dependenţă de sectorul în care activează persoana. Prin urmare, în astfel de cazuri, venitul mediu lunar din ultimele 12 luni calendaristice va fi mai mic decît al beneficiarilor, care au activat în cîmpul muncii toată perioada de 12 luni. 
Ținem să accentuăm că modificarea bazei de calcul a indemnizaţiilor va permite:
• asigurarea un tratament echitabil tuturor beneficiarilor la stabilirea şi calcularea indemnizaţiei; venitului mediu lunar asigurat din care se calculează cuantumul indemnizaţiei de asigurări sociale va fi mai echilibrat; 
• încurajarea persoanelor de a desfășura oficial activitate în cîmpul muncii; creşterea responsabilităţii acestora de a achita cu bună credință contribuții de asigurări sociale pentru o perioadă mai mare și din venit mai mare, ca în final în cazul survenirii riscurilor sociale asigurate să beneficieze de întreg spectrul de perstații sociale; 
• majorarea  indemnizațiilor  de asigurări sociale, inclusiv și a indemnizației pentru creșterea copilului pînă la vîrsta de 3 ani, persoanelor asigurate, or acest lucru va fi posibil doar ca urmare a administrării corecte și echitabile a surselor Bugetului asigurărilor sociale de stat.

De asemenea, prin Legea nr. 332 din 23 decembrie 2013, au fost propuse și alte modificări care vin să îmbunătățească nivelul de protecție sociala a persoanelor asigurate:
• dreptul la indemnizaţia pentru îngrijirea copilului bolnav va fi acordat  opţional, unuia dintre părinţi: mamei sau tatălui. Pîna la modificare, dreptul la indemnizație era acordat primordial mamei;
•  a fost majorată vîrsta copilului bolnav care necesită îngrijire – de la 7 la 10 ani;
• a fost exclusă condiția privind realizarea unui anumit stagiu de cotizare pentru femeile gravide pentru a beneficia de indemnizația de maternitate;
• în cazul sarcinilor cu 3 şi mai mulţi feţi, îndemnizaţia de maternitate se acordă pe o perioadă majorată cu 42 de zile calendaristice pentru concediul prenatal şi cu 14 zile calendaristice pentru concediul postnatal;
• în cazul copiilor gemeni sau în cazul mai multor copii în vîrstă de pînă la 3 ani, de dreptul la indemnizaţie pentru creşterea copilului beneficiază, la cerere, opţional: concomitent ambii părinţi sau concomitent două persoane asigurate menţionate (pînă la modificare doar un parinte avea dreptul să stea acasă să îngrijească de ambii copii, sau de tripleți, după caz).

La finele discuției grupul de petiționari au fost deacord că modificările efectuate de minister la cadrul legislativ au fost necesare, dar au solicitat totodată revizuirea aspectelor ce țin de dreptul la muncă a mamelor aflate în concediul de maternitate și dreptul la indemnizatii complete pentru mamele ce nasc al doilea copil în perioada primului concediu de maternitate. Aceste revindicări, specialiștii ministerului, au menționat că le vor  examina și se va veni cu completări ulterioare.

Comentarii

  1. Victoria spune:

    Doamne.ce se petrece in tara noastra!!!!!….leau ” turnat macaroane pe urechi” la bietele femei insarcinate si cu copilasi mici si leau convins,ca modificarile efectuate de minister au fost necesare!!!!…. Femeilor,trezitiva din majia d-ei Buliga,care,mi se pare ,asa de tare va uraste si pe d-stra ,si pe copiii vostri,si pe buneii lor,ca e gata sa va inrautateasca kit mai mult viata!!!!….Oare femeile gravide, in timpul sarcinii,nu pleaca nici odata pe buletin(de la viata aceasta grea),dar timpul acesta o sa fie exclus din calcul?!!…Dar copiii de la 10 pina macar la 12 ani-nus copiii??…Atitea bani sa retin si in Fondul Social,si in Fondul pensionar,si in Fondul medical!!! Unde ei se duc,daca din an in an,se inrautatesc conditiile de primire a indemnizatiilor sociale???!!!!….De ce tot se leaga de SRL?! Nu cred,ca proprietarul unei firme sa mearga la cheltuieli suplimentare,din sursele proprii, pentru careva femei,ca sa le mareasca calculul pentru indemnizatiile de maternitate.Prostii gogonate!!! Inventeaza toate acestea,cei de la Ministere,ca sa-si motiveze fanteziile lor, sa ne incurce kit mai mult si sa aiba ei kit mai mare posibilitate de a fura!!!….Unde e TRANSPARENTA repartizarii banilor acumulati in fondurile sus-mentionate??? Numai cifre totale,care nu arata nimic!!!!!……Earasi au fost subminate drepturile paturilor vulnirabile a societatii-a copiilor si a mamelor,care dau pe fata pamintului acesti copii!!! Oare kit o sa fim tratati, de cei de la ministere,ca pe niste prosti???!!!!

  2. Alina spune:

    Nu pretind ca toate modificarile sunt benefice din punct de vedere social, dar, Victoria, fenomenul de majorare artificiala a venitului inainte de plecare in concediul de maternitate exista. Poate D-stra nu ati intalnit asemenea situatie, dar va asigura ca schema urmatoare are o raspandire foarte larga:
    1. Femeia deja lucreaza, se intelege cu directorul sa-i mareasca salariul in ultimele luni inainte de concediul de maternitate, ea plateste CAS,PAM din diferenta de salariu, patronul nu pierde nimic. Chiar daca plateste aceste CAS,PAM, oricum femeii ii este convenabil, pentru ca pe urma primeste indemnizatia mai mare.
    2. Femeia lucreaza la un serviciu, apoi cand vine timpul, se angajeaza fictiv la inca unul sau doua, se intelege cu directorul sa plateasca CAS,PAM, impoz pe venit,astfel directorul nu pierde nimic, nu castiga nimic, pentru ca salariul de fapt femeia nu il primeste, dar baza pentru calculul indemnizatiei se mareste. Cand erau 6 luni, femeia reusea repejor sa se angajeze unde trebuie deja cand afla ca era insarcinata, acum insa doar cele care vor planifica din timp sarcina se vor putea orienta spre aceasta schema…

    NU putem nega existenta acestui fenomen in societate si modificarile in legislatie au drept scop anume combaterea acestui fapt.

  3. Svetlana spune:

    De ce ne orientam dupa situatia din Romania, unde se iau in calcul ultimele 12 luni, dar nu vedem ca in Romania indemnizatia lunara este de 80% din salariu???????

  4. angela spune:

    Modificarile care s-au facut in lege sunt foarte bune pentru femei tinere care nu au stagiu de lucru sau sunt la inceputul carierii si au salarii mici. Dar pentru femei dupa 30 ani care au salarii mai bune , modificarile nu sunt bune. Deci defavorizeaza nasterea al 2-lea sau al 3-lea copil.
    Va rog frumos nu tradati femeile care vor sa nasca dupa 30 ani . Fiindca natalitatea in RM se datoreaza datorita nasterii a femeilor dupa 27 de ani.

  5. Diana spune:

    Stimata dra Alina, Statul oricum nu ajuta in nici un fel crestrea copilului. Oare deputatii si judecatorii merita indemnizatii frumusele pentru toate ocaziile vietii, insa o femeie care naste numai 3000 lei pentru ingrijirea copilului. Da intradevar asa se face, dar in schimb s-a ridicat natalitatea, dar acum natalitatea se va diminua cu 80%. E foarte greu sa cresti un copil chiar si cu 4000 lei avind indemnizatie de la Stat, insa era posibil, mai lucreaza sotul si este altfel, dar daca ne iau si asta atunci raminem nu saraci dar goi pusca, din pacate. Cu ridicarea preturilor la tot toti ministrii dau din cap, dar referitor la ridicarea salariilor nici nu se pune vorba. Unde este dreptatea? La fundul marii.

  6. Victoria spune:

    Stimata.Alina.desigur,se intimpla si asa cazuri,care le-ati descris,dar foarte si foarte putine,se poate de zis-unice..Insa.de pe urma lor statul-NU SUFERA DE LOC!!!!…Defalcarile din salariile majorate se achita in BUJET in marime majorata,evident…Sa zic cinstit,foarte tare stimez asa patroni,ce au mers la asa lucruri-doar NAU incalcat NIMIC!!!!!…Insa,ce intoarce Statul femeilor???!!!!….Drept a zis Diana,ca natalitatea va scadea foarte tare,sau s-or duce la lucru dupa granita si vor ridica natalitatea altor State!!!!….Eu miam expus viziunea mea pe problema aceasta,dar stimez oricare parere!!!!….Stimate,doamne,va stimez pe toate,mai ales pe celea,ce decid sa devina mamice in asa conditii grele!!! Nu va uitati la cei,de tipul d-ei Buliga.care,kredca nici FEMEE n-o pot numi,dar aduceci pe lume OAMENI noi,ca sa nu moara Statul Moldav!!!!…

  7. Alina spune:

    Eu as spune ca sunt raspandite astfel de cazuri si nicidecum unice, pur si simplu nu se trambiteaza despre aceasta la stanga si la dreapta, dar nu exista o statistica in acest sens,deci ramane sa ne bazam pe propriile experiente.
    Nu aprob legea data, pur si simplu inteleg care i-a fost scopul, nu ca sunt de acord cu ea.
    Este greu la noi in tara si cu copii de crescut si fara tot e greu. Dar nu dati vina pe un singur om, ca nu vin toate relele de la el.Coruptia si iar coruptia iata unde de unde izvorasc toate nenororicirile si nu numai la noi in tara. NU e nici o transparenta a repartizarii a banilor nicaieri unde e vorba despre banii nostri platiti de fiecare dintre noi. NU este, pentru ca se fura. Si nu va fi, ca se poata fura. Si oamenii incearca, evident ca incearca sa tina piept. Dar unde se compara o femeie care isi adauga cumva un 2000 de lei la indemnizatie si multitudinea de banditi care fura mii si milioane in fiecare zi si ii duc cu sacii in alte tari…

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...