37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Problemele legate de prezentarea declarațiilor lunare BASS şi REV5

Problemele legate de prezentarea declarațiilor lunare BASS şi REV5

06.02.201516.879 views Contabilsef.md

12

(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Din cauza că până în prezent nu a fost adoptată Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015, au apărut mai multe întrebări privind prezentarea declarațiilor forma BASS și REV 5.

Conform articolului 5 al Legii nr. 489 din 08.07.1999 privind sistemul public de asigurări sociale, „plătitorii contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat sunt obligați să prezinte, pe suport de hârtie sau utilizând metode automatizate de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale, Declarația privind calcularea şi utilizarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor indiferent de tipul de proprietate şi de forma juridică de organizare - lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei de gestiune". Astfel, termenul de prezentare al declarațiilor este stipulat în lege.

Prin urmare, pentru luna ianuarie 2015 entitățile trebuie să prezinte declaraţia lunară BASS şi REV5 până pe data de 25 februarie 2015. 

Privitor la modul de prezentare, Casa Națională de Asigurări Sociale trebuie să accepte declarațiile pe suport de hârtie sau utilizând metode automatizate de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale.

Entitățile, la prezentarea declaraţiilor REV5, pot utiliza programul REVSPAS ca şi până în prezent sau să le transmită prin portalul www.raportare.md. În acest caz nu este necesară semnătura electronică, doar înregistrarea pe portal şi obținerea autorizației de la CNAS.  Pentru mai multe detalii privind această posibilitate puteți accesa pagina CNAS şi www.raportare.md. În ambele cazuri va fi necesară prezentarea şi pe suport de hârtie, însă din Legea nr. 489 din 08.07.1999 nu este clar - lunar sau anual.

De obicei toate aceste prevederi erau clar prevăzute în Legea bugetului asigurărilor sociale pentru anul corespunzător, însă, după cum cunoașteți,  la zi (06 februarie 2015) legea  pentru anul 2015 nu este aprobată.

Totodată, conform  Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015, este prevăzut că „plătitorii, care la situația de 01.01.2015 au mai mult de 10 persoane angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, prezintă Forma BASS utilizând, în mod obligatoriu, metoda automatizată de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale", iar privitor la prezentarea REV5, în pct. 10 al aceleiași anexe se menționează că „plătitorii contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii care la situația de 01.01.2015 au mai mult de 10 persoane angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestări de servicii, vor prezenta declarațiile persoanelor asigurate pentru anul 2015 utilizând, în mod obligatoriu, metoda automatizată de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale."

Este necesar să atragem atenţia asupra faptului că pentru a putea prezenta declarațiile prin metoda automatizată de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale este necesară procurarea acestor semnături.

Pentru a beneficia de serviciul „Semnătura mobilă" de la operatorii de telefonie mobilă va trebui să achitați între 10 și 50 lei/lunar pentru o semnătură mobilă, în dependență de ofertele operatorilor. Prețul pentru  semnătura digitală MoldSign de la Centrul de Telecomunicații Speciale, este de 390 lei anual pentru primul an (următorul an - 230 lei).

Mai mulți agenți economici au exprimat părerea că prezentarea declarației BASS lunar nu prezintă o problemă mare, însă prezentarea REV5 lunar va fi o povară semnificativă, deoarece va cere mult timp pentru a întocmi și prezenta declarația privind contribuțiile sociale calculate (reținute) în raport la fiecare angajat (!). Menționăm că soft-ul propus de CNAS pentru încărcarea declarațiilor nu este cel mai comod (cere mult timp pentru încărcare (completare), deschiderea multor aplicații, verificarea datelor persoanelor asigurate, refuz de acceptare în caz de erori și prezentare repetată).

Data prezentării declarațiilor BASS, REV 5 - data de 25 a lunii următoare a lunii de raportare este incomodă pentru contabili, coincide cu termenul-limită de prezentare a altor dări de seamă fiscale, corespunzător, serviciul contabil este ocupat în această perioadă pentru a prezenta și declarații lunare pentru fiecare angajat al întreprinderii (!!??). În același timp, nu sunt clare motivele necesității prezentării lunare a REV5!? Perioada trimestrială de prezentare, stabilită în ultimul timp, este optimă pentru toate părțile.

Cu unele păreri ale cititorilor în acest sens puteți face cunoștință aici.

Totodată, îndemnăm cititorii  să se expună referitor la acest subiect şi să răspundă la întrebarea din chestionar sau să comenteze acest articol. 

Din cauza că până în prezent nu a fost adoptată Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015, au apărut mai multe întrebări privind prezentarea declarațiilor forma BASS și REV 5.

Conform articolului 5 al Legii nr. 489 din 08.07.1999 privind sistemul public de asigurări sociale, „plătitorii contribuțiilor la bugetul asigurărilor sociale de stat sunt obligați să prezinte, pe suport de hârtie sau utilizând metode automatizate de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale, Declarația privind calcularea şi utilizarea contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii şi Declaraţia privind evidenţa nominală a asiguraţilor indiferent de tipul de proprietate şi de forma juridică de organizare - lunar, până la data de 25 a lunii următoare celei de gestiune". Astfel, termenul de prezentare al declarațiilor este stipulat în lege.

Prin urmare, pentru luna ianuarie 2015 entitățile trebuie să prezinte declaraţia lunară BASS şi REV5 până pe data de 25 februarie 2015. 

Privitor la modul de prezentare, Casa Națională de Asigurări Sociale trebuie să accepte declarațiile pe suport de hârtie sau utilizând metode automatizate de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale.

Entitățile, la prezentarea declaraţiilor REV5, pot utiliza programul REVSPAS ca şi până în prezent sau să le transmită prin portalul www.raportare.md. În acest caz nu este necesară semnătura electronică, doar înregistrarea pe portal şi obținerea autorizației de la CNAS.  Pentru mai multe detalii privind această posibilitate puteți accesa pagina CNAS şi www.raportare.md. În ambele cazuri va fi necesară prezentarea şi pe suport de hârtie, însă din Legea nr. 489 din 08.07.1999 nu este clar - lunar sau anual.

De obicei toate aceste prevederi erau clar prevăzute în Legea bugetului asigurărilor sociale pentru anul corespunzător, însă, după cum cunoașteți,  la zi (06 februarie 2015) legea  pentru anul 2015 nu este aprobată.

Totodată, conform  Proiectului Legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2015, este prevăzut că „plătitorii, care la situația de 01.01.2015 au mai mult de 10 persoane angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestării de servicii, prezintă Forma BASS utilizând, în mod obligatoriu, metoda automatizată de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale", iar privitor la prezentarea REV5, în pct. 10 al aceleiași anexe se menționează că „plătitorii contribuțiilor de asigurări sociale de stat obligatorii care la situația de 01.01.2015 au mai mult de 10 persoane angajate prin contract individual de muncă ori prin alte contracte în vederea executării de lucrări sau prestări de servicii, vor prezenta declarațiile persoanelor asigurate pentru anul 2015 utilizând, în mod obligatoriu, metoda automatizată de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale."

Este necesar să atragem atenţia asupra faptului că pentru a putea prezenta declarațiile prin metoda automatizată de raportare electronică cu aplicarea semnăturii digitale este necesară procurarea acestor semnături.

Pentru a beneficia de serviciul „Semnătura mobilă" de la operatorii de telefonie mobilă va trebui să achitați între 10 și 50 lei/lunar pentru o semnătură mobilă, în dependență de ofertele operatorilor. Prețul pentru  semnătura digitală MoldSign de la Centrul de Telecomunicații Speciale, este de 390 lei anual pentru primul an (următorul an - 230 lei).

Mai mulți agenți economici au exprimat părerea că prezentarea declarației BASS lunar nu prezintă o problemă mare, însă prezentarea REV5 lunar va fi o povară semnificativă, deoarece va cere mult timp pentru a întocmi și prezenta declarația privind contribuțiile sociale calculate (reținute) în raport la fiecare angajat (!). Menționăm că soft-ul propus de CNAS pentru încărcarea declarațiilor nu este cel mai comod (cere mult timp pentru încărcare (completare), deschiderea multor aplicații, verificarea datelor persoanelor asigurate, refuz de acceptare în caz de erori și prezentare repetată).

Data prezentării declarațiilor BASS, REV 5 - data de 25 a lunii următoare a lunii de raportare este incomodă pentru contabili, coincide cu termenul-limită de prezentare a altor dări de seamă fiscale, corespunzător, serviciul contabil este ocupat în această perioadă pentru a prezenta și declarații lunare pentru fiecare angajat al întreprinderii (!!??). În același timp, nu sunt clare motivele necesității prezentării lunare a REV5!? Perioada trimestrială de prezentare, stabilită în ultimul timp, este optimă pentru toate părțile.

Cu unele păreri ale cititorilor în acest sens puteți face cunoștință aici.

Totodată, îndemnăm cititorii  să se expună referitor la acest subiect şi să răspundă la întrebarea din chestionar sau să comenteze acest articol. 

Comentarii

  1. Andrei spune:

    off nu am cuvinte. Sau vor sa scape de contabili

  2. Adrian spune:

    Situatie:
    Pentru a obtine semnatura la CTS persoana fizica trebuie sa aiba cod fiscal. Administratorul si adjunctul reprezentantii sunt nerezidenti si nu au cod fiscal, procura nu vor sa scrie pe numele unei persoane terte iar permis de sedere nu vor sa obtina.
    Angajati avem mai multi de 10 🙂
    Intrebare: cum sa semnam darile de seama ?

    1. Eugenia spune:

      Este si situatia noastra… am facut procura in care e stipulat expres ca ai dreptul doar sa semnezi dari de seama la CNAS prin raportate.md.. atat… nu vad motive logice sa fii refuzat de catre administrator

  3. Viorica spune:

    Este mult mai comodă prezentarea trimestrială a declaraţiilor. Completam o dată 3 luni pentru fiecare angajat, verificam un trimestru întreg şi uitam de declaraţii până trimestrul următor. Acum deja nu reuşeşti să calculezi salariul şi să ieşi dintr-o dare de seamă că trebuie să prezinţi alta. Unde mai pui că sistemul de completare este greoi şi în revspas şi pe raportare.md şi programul 1C dă erori şi trebuie verificat de fiecare dată. E o muncă împovărătoare pe care directorul nici nu o recunoaşte. Am ajuns nişte funcţionari de stat să fim la întreprinderi. De ce era nevoie de raportare lunară? Pentru angajaţii care ajung la vârsta de pensionare le eliberăm certificate pentru lunile neraportate încă şi nu era o problemă pentru noi, aveam 1-2 persoane maxim pe an dintr-un efectiv de peste 100 angajaţi. Nu văd absolut niciun sens.

  4. Tatiana spune:

    Daca CNAS isi ia responsabilitatea de a calcula si achita singura fara implicarea agentului economic a tuturor indemnizatiilor de incapacitate temporara, pot sa inteleg citusi de cit prezentarea lunara a REV5, altfel nu. Ce tine de prezentarea lunara a REV5 si 4BASS, aplicarea semnaturii digitale obligatorie, nu cred ca se va face ceva in legatura cu aceasta, dar speranta moare ultima!

    1. Petru spune:

      Sint de acord cu Tatiana, sa calculeze ei toate indemizatiile si sa le achite, ca mari dureri de cap au facut noua cu aceste calcule, foite, etc.

  5. Victoria spune:

    Intr-adevar lucrul contabilului devine tot mai complicat din an in an 🙁
    Dar, trecerea la REV5-BASS lunar nu s-a trecut dintr-un capriciu, ci pentru ca sa fie mai usor de a calcula CTAS-ului indemnizatiile si pensiile. Stiu caz real cind firma s-a inchis prin luna octombrie, deci nu a prezentat REV5 pe acel an, in care erau femei insarcinate angajate, si ele au ramas fara indemniatia lunara p-u cresterea copilului (((

    1. Viorica spune:

      Victoria, în acest caz nu văd de ce toţi agenţii economici trebuie să suporte consecinţele din vina a 2-3 cazuri pe ţară. Dacă CNAS şi-ar îndeplini funcţia ar fi făcut un control la întreprinderea dată şi ar rezolva uşor problemele lor şi al sărmanelor femei. Dar aşa ei aşteaptă cu fundul pe scaun să le aduci teancuri de documente şi nici la întrebări nu ştiu a-ţi răspunde nemaivorbind ca să îndrume pe cei necunoscători.

    2. Petru spune:

      Prezentarea lunara a rev nu rezolva problema de neprezentare a rev de catre companii. Stiu chiar ca unele companii nu prezinta deoarece nu reusesc sa le faca. Si credeti-ma ca de aici in coace va fi cu mult mai multe, si nu o sa-i sperie amenzile pentru neprezentare, deoarece este destul de mult de lucru pentru contabil , iar conducerea aceasta nu percepe ca o adaugare de munca din diferite motive. Si daca nu o sa prezinte aceste dari ce o sa faca CNAS???

  6. Sergiu spune:

    Un SRL care nu activeaza si nu are persoane angajate este obligat sa prezinte forma 4 BASS lunar sau anual? Acest SRL e considerat platitor de contributii?

    1. Petru spune:

      Imi pare ca este o explicatie a CNAS prin care spune ca daca nu aveti angajati trebuie sa prezentati anuala, vedeti instructiunea pentru 4-BASS An. Legea 489 expres nu spune despre SRL despre nici o exceptie, dar de obicei in Legile bugetului asig sociale se concretizeaza cine si cum prezinta.
      Din pacate este un haos cu asigurarile sociale!!!!!

  7. mariana spune:

    spunetimiva rog daca mi sa blocat semnatura pot sa prezit rev 5 pe suport de hirtie am doar 2 salariati?ms anticipat

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...