37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   NOU! Cine plăteşte îndemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă

NOU! Cine plăteşte îndemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă

09.11.20123.868 views Contabilsef.md

17

(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...
false false false MicrosoftInternetExplorer4

NOU! Cine plăteşte îndemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă

 

Conform noilor modificări la Legea nr. 289-XV din 22.07.2004 privind îndemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, publicate în Monitorul Oficial nr. 234-236 din 09.11.2012 angajatori sunt obligaţi să reexamineze indemnizaţiile stabilite după 10 aprilie 2012.

Vă reamintim că în baza Hotărîrii Curţii Constituţionale nr. 5 din 10.04.2012 au fost a declarate neconstituţionale prevederile articolului 4 alin.(2) lit. a) din Legea nr.289-XV din 22.07.2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale. Potrivit acestor norme angajatul trebuia să suporte plata indemnizaţiei pentru prima zi de incapacitate temporară de muncă din cont propriu.

Astfel, după declararea neconstituţionalităţii acestei norme nu au apărut careva modificări în actul legislativ vizat. Abia după 7 luni a fost adusă Legea nr. 289-XV din 22.07.2004 în corespundere cu Hotărîrea Curţii Constituţionale şi art. 4 alin. 2) în prezent va avea următoarea redacţie:

“ a) prima, a doua şi a treia zi calendaristică de incapacitate temporară de muncă se plăteşte din mijloacele financiare ale angajatorului, iar în cazul şomerilor se plăteşte din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat

b) începînd cu a patra zi calendaristică de incapacitate temporară de muncă, indemnizaţia se plăteşte din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat”

Conform art. II din Legea nr. 202 din 27.09.2012 (Monitorul Oficial nr. 234-236 din 09.11.2012) “Indemnizaţiile stabilite pentru perioadele de incapacitate temporară de muncă survenită după 10 aprilie 2012 se reexaminează în condiţiile prezentei legi.”

Deci, angajatorii pentru îndemnizaţiile stabilite şi calculate pentru perioadele de incapacitate temporară de muncă survenite după 10 aprilie 2012 sunt obligaţi să le recalculeze după prevederile prezentelor modificări, intrate în vigoare azi, 9 noiembrie 2012.

Vă aducem la cunoştinţă că din 1 ianuarie 2013 plata indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite, se va efectuează în modul următor:

a) primele 5 zile calendaristice se plătesc din mijloacele financiare ale angajatorului;

b) începînd cu a 6 zi, indemnizaţia se plăteşte din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat.

false false false MicrosoftInternetExplorer4

NOU! Cine plăteşte îndemnizaţia pentru incapacitate temporară de muncă

 

Conform noilor modificări la Legea nr. 289-XV din 22.07.2004 privind îndemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale, publicate în Monitorul Oficial nr. 234-236 din 09.11.2012 angajatori sunt obligaţi să reexamineze indemnizaţiile stabilite după 10 aprilie 2012.

Vă reamintim că în baza Hotărîrii Curţii Constituţionale nr. 5 din 10.04.2012 au fost a declarate neconstituţionale prevederile articolului 4 alin.(2) lit. a) din Legea nr.289-XV din 22.07.2004 privind indemnizaţiile pentru incapacitate temporară de muncă şi alte prestaţii de asigurări sociale. Potrivit acestor norme angajatul trebuia să suporte plata indemnizaţiei pentru prima zi de incapacitate temporară de muncă din cont propriu.

Astfel, după declararea neconstituţionalităţii acestei norme nu au apărut careva modificări în actul legislativ vizat. Abia după 7 luni a fost adusă Legea nr. 289-XV din 22.07.2004 în corespundere cu Hotărîrea Curţii Constituţionale şi art. 4 alin. 2) în prezent va avea următoarea redacţie:

“ a) prima, a doua şi a treia zi calendaristică de incapacitate temporară de muncă se plăteşte din mijloacele financiare ale angajatorului, iar în cazul şomerilor se plăteşte din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat

b) începînd cu a patra zi calendaristică de incapacitate temporară de muncă, indemnizaţia se plăteşte din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat”

Conform art. II din Legea nr. 202 din 27.09.2012 (Monitorul Oficial nr. 234-236 din 09.11.2012) “Indemnizaţiile stabilite pentru perioadele de incapacitate temporară de muncă survenită după 10 aprilie 2012 se reexaminează în condiţiile prezentei legi.”

Deci, angajatorii pentru îndemnizaţiile stabilite şi calculate pentru perioadele de incapacitate temporară de muncă survenite după 10 aprilie 2012 sunt obligaţi să le recalculeze după prevederile prezentelor modificări, intrate în vigoare azi, 9 noiembrie 2012.

Vă aducem la cunoştinţă că din 1 ianuarie 2013 plata indemnizaţiei pentru incapacitate temporară de muncă cauzată de boli obişnuite, se va efectuează în modul următor:

a) primele 5 zile calendaristice se plătesc din mijloacele financiare ale angajatorului;

b) începînd cu a 6 zi, indemnizaţia se plăteşte din mijloacele bugetului asigurărilor sociale de stat.

Comentarii

  1. Adrian spune:

    Super, ca de obicei statul sa gresit, iar antreprenorii platesc!!!!!

  2. Aurel, patanovici spune:

    si ce akita asa si nui clar, angajatorii sau din contul asigurarilor sociale

  3. Natalia spune:

    Ce inseamna „obligati sa reexameneze”? Legea nu poate avea caracter retrospectiv!!!!

  4. Natalia spune:

    Cum gasim angajatii care au beneficiat de indemnizatii si s-au eliberat din functie?!!! Ca intotdeauna o lege- o mie de intrebari si probleme!!

  5. ccc spune:

    La noi totul este posibil, la noi este tara de minuni!!!!!!!!!
    Sa inteleg ca acum trebuie sa calculam s sa platim adaugator din contul firmei prima zi de boala care nu a fost achitata in perioada 10.04-09.11.2012. Cea mai usoara si echitabila solutie , stimati deputati!! Bravo, o sa alergam Cum spune Natalia dupa cei demisionati sai platim cele circa 100 lei pentru o zi!!!!!

  6. Sophie spune:

    Consider, inccorecta decizia de a reexamina indemnizatiile dupa 10 aprilie!

  7. Svetlana spune:

    Ma gindeam deja, ca daca in septembrie au decis ce facem cu foile de boala din 2013, am scapat de recalculari, dar nu a fost sa fie. Chiar azi m-am prins la gindul ca statul pe cei care nu platesc in general foile de boala nu-i „vede”,cel putin nu am auzit niciodata. Dar ceilalti, tb sa calculeze, sa recalculeze, sa caute semnificatia codurilor foilor de boala,sa verifice intocmirea corecta a acestora, in locul medicilor, degraba vom fi nevoiti sa facem si medicina…..

  8. Aurel, patanovici spune:

    eu inteleg ca nu din contul firmei, dar din contul asigurarilor sociale se va achita aceasta zi

  9. Svetlana spune:

    Da, acesta zi e pe seama statului.

  10. Aurel, patanovici spune:

    Multumesc mult Svetlana

  11. olesea spune:

    merge vorba de prima zi de concediu de boala, va fi din contul angajatorului !

  12. Adrian spune:

    Olesea, da, merge vorba de perioada 10.04-09.11.2012, in care dvs nu trebuiea sa calculati nimic pentru prima zi, era in aer, iar odata cu publicarea legii, rezulta ca pe aceasta perioada prima zi se va achita din contul firmei

  13. Aurel, patanovici spune:

    inca odata pentru cei ce nu citesc atent proecte, hotariri, legi, aceasta zi se va plati din bugetul asiguarilor sociale, adica statul va achita

  14. Svetlana spune:

    Trebuie sa fim atenti, este indicat ca 1,2,3 zi se va achita de angajator, din a 4-a din contul bugetului de asigurari sociale, ASTFEL, daca anterior 1 zi din contul angajatului, 2,3,4 zi de firma si din a 5-a zi statul ACUM pina la 31.12.2012: angajatorul 2,3,4 zi =1,2,3 si bugetul de asigurari sociale respectiv a 4-a, a 5-a s.m.d

  15. Adrian spune:

    Int6radevar din punct de vedere a cheltuielilor firmele nu suporta nimic, cum au platit 3 zile asa si o sa plateasca, ele numai se schimba cu locurile (dupa cum a mentionat mai clar Svetlana, mersi), iar a 4 zi se va plati din contul bugetuluiu asigurarilor sociale, ramine de reclalculat indemizatiile, totodata ramine sa asteptam de la Casa Nationala careva explicatii cum de reflectat in 4- bass, daca trebuie de facut careva corectii, sau de lasat asa cum este.

  16. Svetlana spune:

    Nu cred ca tb sa asteptam careva explicatii de la Casa Nationala, deoarece o sa patim ca cu legea. Consider ca in contabilitate facem corectarea in octombrie de pe 9 sau noimebrie (pt cei care deja au facut salariul), respectiv va fi in 4-BASS pt tr.IV , facem o nota (cu referire la modificare) in contabilitate pe care o anexam si la 4BASS

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...