37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi generale   »   Propunerile AIM privind politica fiscală pentru anul 2023

Propunerile AIM privind politica fiscală pentru anul 2023

20.06.2022739 views AMI
(Nu există încă evaluări)
Se încarcă...

Alianța Întreprinderilor Mici și Mijlocii a venit către Ministerul Finanțelor cu o serie de propuneri pentru politica bugetar fiscală a anului viitor. În acest sens, cele mai semnificative schimbări de ordin fiscal propuse pentru anul 2023 sunt descrise mai jos.

I. Codul fiscal nr.1163/1997

1.1 Revizuirea normelor privind regimul fiscal al agenților economici subiecți ai sectorului ÎMM (art. 541). Actualmente, migrarea contribuabililor din sectorul agenților economici subiecți ai sectorului întreprinderilor mici și mijlocii la un regim de impozitare simplificat este condiționat de înregistrarea în calitate de plătitor T.V.A., ceea ce efectiv diminuează destul de mult posibilitatea de aplicare la acest regim pentru un spectru mai larg de entități ale ÎMM-urilor.

Astfel, extinderea spectrului de aplicare pentru entitățile ce înregistrează cifra de afaceri peste plafonul stabilit ar da posibilitatea de a optimiza fiscal IMM-urile, de a asigura încasări la buget aferent impozitului pe venit indiferent și necondiționat de rezultatul financiar sau profitul până la impozitare obținut, ceea ce va genera venituri bugetare suplimentare. Ca rezultat se propune limitarea utilizăii impozitării date numai pentru companii în care participarea persoanele juridice în capitalul statutar nu depășesc 40%.

1.2 Prin ajustarea art. 542 din CF, se propune ca în obiectul impunerii să nu se includă veniturile rezultate din diferenţa de curs valutar.

1.3 Revizuirea cotei de impozit pe venit. În contextul majorării spectrului de accesibilitate a ÎMM-urilor la un regim fiscal simplificat justificat ar fi revenirea la cota de impozitare de 3% din venitul impozabil. Actualmente, cota impozitului pe venit constituie 4% din obiectul impunerii.

1.4 Reducerea cotei TVA de la 12% la 6% pentru sectorul HORECA.

1.5 Includerea unor norme ce țin de termenele obligației fiscale. Astfel, prin completarea art. 108 va fi prevăzut că, pentru perioadele fiscale în care subiectul are dreptul de a aplica regimul fiscal TVA la încasare conform art. 115 alin. (4), data livrării se consideră data primirii plății totale sau parțiale pentru mărfurile și serviciile prestate.

II. Legea nr. 179/2016 cu privire la întreprinderile mici și mijlocii

2.1 Revizuirea criteriilor de definire a ÎMM-urilor, și anume: criteriul b) realizează o cifră anuală de afaceri (venituri din vînzări) de pînă la 200 de milioane de lei sau deţin active totale (active imobilizate şi active circulante) de pînă la 100 de milioane de lei, conform ultimei situaţii financiare aprobate.

2.2 Revizuirea criteriilor de clasificare a întreprinderilor mici şi mijlocii după cum urmează :

a) întreprindere micro – întreprindere care are cel mult 10 salariaţi, realizează o cifră anuală de afaceri de pînă la 13,5 milioane de lei inclusiv sau deţine active totale de pînă la 5,6 milioane de lei inclusiv;
b) întreprindere mică – întreprindere care are de la 11 pînă la 50 de salariaţi inclusiv, realizează o cifră anuală de afaceri de pînă la 50 de milioane de lei inclusiv sau deţine active totale de pînă la 25 de milioane de lei inclusiv;
c) întreprindere mijlocie – întreprindere care are de la 51 pînă la 250 de salariaţi, realizează o cifră anuală de afaceri de pînă la 200 de milioane de lei sau deţine active totale de pînă la 100 de milioane de lei.

III. Lege cadru nouă: Legea cu privire la liber profesioniști

Prezenta lege va prevedea condiţiile de exercitare și evidență a activităţii de liber profesionist, drepturile și obligațiile liber profesiniștilor dar și a beneficiarilor serviciilor și lucrărilor executate de către aceștia.

Elementul principal al proiectului legii este Aplicația mobilă pentru exercitarea activității de liber profesionist care va aparține și va fi gestionată de către entitățile autorizate (băncile și prestatorii serviciilor de plată) și care va putea fi utilizate de către liberii profesioniști pentru primirea plăților și plata impozitelor către stat.

IV. Reformarea Facturii Fiscale:

  • substituirea cuvintelor „Facturii fiscală” pentru operațiunile comerciale între entitățile de drept privat prin sintagma „Factură”, aliniindu-se astfel la practicile internaționale, în cadrul cărora nu se solicită nici în prezent factura fiscală, ci doar factura (invoice-ul) adoptat de conducerea companiei comerciale.
  • suplinirea Codului fiscal cu informații obligatorii care urmează să le conțină o factură pentru a fi luată în calcul de autoritatea fiscală / vamală.
  • anularea prevederii privind emiterea facturii pentru operațiunile pentru care a fost emis un bon fiscal. Adițional, va rămîne la discreția părților contractante să decidă dacă doresc să emită o factură (invoice).
  • sancțiunile pentru neutilizarea, sau utilizarea neconformă a facturilor fiscale se propun a fi eliminate în favoarea facturilor (invoice-urilor).
  • necorespunderea facturii cu prevederilor art. 117 (dacă factura nu conține elementele obligatorii necesare autorității fiscale pentru a identifica veridicitatea operațiunii) va face imposibilă luarea în calcul a datelor cuprinse în ea de către organele abilitate în vederea rambursării T.V.A.

Toate modificările propuse pot fi accesate aici.

Comentarii

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...