37.9k
Home  »  Noutăţi  »  Noutăţi ContabilȘef   »   Codul fiscal: principiul lungimii brațului

Codul fiscal: principiul lungimii brațului

28.09.20221.037 views

5

(2 voturi, medie: 3,50 din 5)
Se încarcă...

Principiul lungimii brațului reprezintă standardul internațional care prevede că, în cazul în care condițiile în relațiile comerciale sau financiare între persoanele afiliate sunt diferite de cele între persoanele independente, atunci orice venit care s-ar fi acumulat, în lipsa acestor condiții, pentru una dintre persoane, dar din cauza acestor condiții, nu s-a acumulat, pot fi incluse în venitul acelei persoane și impozitate în mod corespunzător, noțiunea respectivă urmează a fi inclusă în Codul fiscal. Proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative, inclusiv a Codului fiscal a fost înregistrat în Parlament.

Inițiativa legislativă prevede completarea Titlului V ”Administrarea fiscală” din Codului fiscal cu un nou capitol 112 - ”Reguli speciale referitoare la determinarea prețurilor de transfer conform principiului lungimii brațului”, care va conține prevederi referitor la prezentarea informației privind prețul de transfer, modul de întocmire și prezentare a dosarului privind prețurile de transfer, metodele de verificare a prețurilor de transfer etc. De asemenea, documentul conține şi noțiuni noi, cum ar fi: persoane afiliate, preț de transfer, preț determinat conform principiului lungimii brațului, tranzacție controlată, etc.

Potrivit documentului, persoanele afiliate sunt obligate să încheie tranzacții cu respectarea principiului lungimii brațului, potrivit căruia condițiile regulile, metodele stabilite sau impuse de formare a prețurilor în cadrul tranzacțiilor între persoanele afiliate nu trebuie să difere de tranzacțiile care ar fi existat între persoane independente.

În același timp, contribuabilul care încheie tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală pe parcursul unei perioade fiscale, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA, mai mare sau egală cu pragul de semnificație - 20 000 000 lei, au obligația întocmirii dosarului privind prețurile de transfer, până la data de 25 a lunii a treia după finele perioadei fiscale de gestiune.

Se mai propune ca autoritatea fiscală să poată ajusta și estima suma veniturilor sau cheltuielilor oricăreia dintre părțile afiliate în baza prețului determinat conform principiului lungimii brațului, în cazurile în care principiul lungimii brațului nu este respectat, în cadrul unei tranzacții și/sau al unui grup de tranzacții între persoane afiliate, cât și atunci când contribuabilul nu prezintă datele necesare pentru a stabili dacă prețurile de transfer respectă principiul enunțat.

În acelați context, art. 134 alin. (1) din Codul fiscal care reglementează drepturile Serviciului Fiscal de Stat şi ale funcţionarilor fiscali, va fi suplinit cu prevederi care vor acorda dreptul autorității fiscale de a verifica corectitudinea și stabilirea prețului de transfer conform principiului lungimii brațului, cât și dreptul de a nu accepta sau recalifica tranzacțiile, cu recalcularea obligațiilor aferente față de Bugetul Public Național.

De asemenea, potrivit proiectului, prin derogare de la alin. (4) art. 216 din Codul fiscal, dacă în cadrul controlului sunt supuse verificării tranzacții conform principiului lungimii brațului, durata controlului nu va depăși 12 luni calendaristice. În cazuri excepționale, conducerea organului care exercită controlul fiscal poate să decidă prelungirea duratei în cauză cu cel mult 6 luni calendaristice sau să sisteze controlul. Drept temeiuri pentru sistarea controlului vor constitui:

a) necesitatea obținerii de la terți a unor documente, informații, explicații şi/sau probe suplimentare;
b) solicitarea efectuării expertizei;
c) solicitarea de la persoana supusă verificării a unor documente, informații, explicații şi/sau probe suplimentare.

O altă modificare propusă vizează posibilitatea Serviciului Fiscal de Stat de a aplica sancțiuni de la 300 000 lei la 500 000 lei pentru neprezentarea, prezentarea incompletă sau tardivă a dosarului prețului de transfer și cu sancțiuni de la 30 000 lei la 50 000 lei pentru fiecare informație neveridică, dar nu mai mult de 500 000 de lei, în cazul prezentării informației neveridice privind prețurile de transfer.

Principiul lungimii brațului reprezintă standardul internațional care prevede că, în cazul în care condițiile în relațiile comerciale sau financiare între persoanele afiliate sunt diferite de cele între persoanele independente, atunci orice venit care s-ar fi acumulat, în lipsa acestor condiții, pentru una dintre persoane, dar din cauza acestor condiții, nu s-a acumulat, pot fi incluse în venitul acelei persoane și impozitate în mod corespunzător, noțiunea respectivă urmează a fi inclusă în Codul fiscal. Proiectul de lege pentru modificarea unor acte normative, inclusiv a Codului fiscal a fost înregistrat în Parlament.

Inițiativa legislativă prevede completarea Titlului V ”Administrarea fiscală” din Codului fiscal cu un nou capitol 112 - ”Reguli speciale referitoare la determinarea prețurilor de transfer conform principiului lungimii brațului”, care va conține prevederi referitor la prezentarea informației privind prețul de transfer, modul de întocmire și prezentare a dosarului privind prețurile de transfer, metodele de verificare a prețurilor de transfer etc. De asemenea, documentul conține şi noțiuni noi, cum ar fi: persoane afiliate, preț de transfer, preț determinat conform principiului lungimii brațului, tranzacție controlată, etc.

Potrivit documentului, persoanele afiliate sunt obligate să încheie tranzacții cu respectarea principiului lungimii brațului, potrivit căruia condițiile regulile, metodele stabilite sau impuse de formare a prețurilor în cadrul tranzacțiilor între persoanele afiliate nu trebuie să difere de tranzacțiile care ar fi existat între persoane independente.

În același timp, contribuabilul care încheie tranzacții cu persoane afiliate cu o valoare totală pe parcursul unei perioade fiscale, calculată prin însumarea valorii tranzacțiilor efectuate cu toate persoanele afiliate, fără TVA, mai mare sau egală cu pragul de semnificație - 20 000 000 lei, au obligația întocmirii dosarului privind prețurile de transfer, până la data de 25 a lunii a treia după finele perioadei fiscale de gestiune.

Se mai propune ca autoritatea fiscală să poată ajusta și estima suma veniturilor sau cheltuielilor oricăreia dintre părțile afiliate în baza prețului determinat conform principiului lungimii brațului, în cazurile în care principiul lungimii brațului nu este respectat, în cadrul unei tranzacții și/sau al unui grup de tranzacții între persoane afiliate, cât și atunci când contribuabilul nu prezintă datele necesare pentru a stabili dacă prețurile de transfer respectă principiul enunțat.

În acelați context, art. 134 alin. (1) din Codul fiscal care reglementează drepturile Serviciului Fiscal de Stat şi ale funcţionarilor fiscali, va fi suplinit cu prevederi care vor acorda dreptul autorității fiscale de a verifica corectitudinea și stabilirea prețului de transfer conform principiului lungimii brațului, cât și dreptul de a nu accepta sau recalifica tranzacțiile, cu recalcularea obligațiilor aferente față de Bugetul Public Național.

De asemenea, potrivit proiectului, prin derogare de la alin. (4) art. 216 din Codul fiscal, dacă în cadrul controlului sunt supuse verificării tranzacții conform principiului lungimii brațului, durata controlului nu va depăși 12 luni calendaristice. În cazuri excepționale, conducerea organului care exercită controlul fiscal poate să decidă prelungirea duratei în cauză cu cel mult 6 luni calendaristice sau să sisteze controlul. Drept temeiuri pentru sistarea controlului vor constitui:

a) necesitatea obținerii de la terți a unor documente, informații, explicații şi/sau probe suplimentare;
b) solicitarea efectuării expertizei;
c) solicitarea de la persoana supusă verificării a unor documente, informații, explicații şi/sau probe suplimentare.

O altă modificare propusă vizează posibilitatea Serviciului Fiscal de Stat de a aplica sancțiuni de la 300 000 lei la 500 000 lei pentru neprezentarea, prezentarea incompletă sau tardivă a dosarului prețului de transfer și cu sancțiuni de la 30 000 lei la 50 000 lei pentru fiecare informație neveridică, dar nu mai mult de 500 000 de lei, în cazul prezentării informației neveridice privind prețurile de transfer.

Comentarii

  1. Anonim spune:

    Inventii peste inventii…parca vad ca iar apare o lege/hotarire fara a fi studiata pina la sfirsit…si apoi intrebari fara raspuns, apoi modificari, modificari…Cind vom lucra linistit?

  2. Adrian spune:

    Intradevar nu vad sensul preturilor de transfer in Moldova, sintem o tara mica si nu cred ca sint scheme enorme pe aceasta seama. Companiile internationale mar si asa aplica aceste prevederi fiind obligati de tarile lor nationale. Este o munca enorma si complicata, dar care va fi efectul?

    1. Negara Ghenadie spune:

      tara mica, in care avem grupuri economice mari……

  3. Anonim spune:

    Unde este publicata Initiativa?

Înregistrare

Restabilirea parolei

Se încarcă...